Ook in Nederland wemelt het van de sjoemeldiesels

emissie | Veel meer diesels zijn vervuilender dan opge- geven. Volvo, Hyundai, Kia, Chevrolet, Jeep, Opel en Suzuki zakten voor de test.

Volkswagen lijkt niet het enige merk te zijn dat sjoemelsoftware in zijn diesels stopt. Uit nieuwe testen van de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) blijkt dat bij veel meer automerken de emissies op de weg niet voldoen aan de normen. Bij tests op de weg kwam de Volvo XC90 veertien keer boven de goedkeuringsnorm uit. "De emissiewaarden zijn onverklaarbaar zeer hoog", concludeert de RDW. Ditzelfde gold voor de Jeep Grand Chereokee, twaalf keer boven de norm. Het zijn de twee meest vervuilende dieselauto's in het onderzoek van de RDW.

Nadat vorig jaar bleek dat VW sjoemelsoftware in veel diesels had gestopt, zette de RDW een onderzoek op naar de uitstoot van andere merken in Nederland die officieel waren goedgekeurd. Van de dertig onderzochte auto's bleken er op de weg zestien niet aan de emissievoorwaarden te voldoen. Het vermoeden is dat deze merken ook sjoemelsoftware hebben geïnstalleerd. Die zorgt ervoor dat de wagens schoon rijden tijdens tests in een laboratorium, maar eenmaal op de weg niet meer.

Diesels van Volvo, Jeep, Opel, Hyundai, Kia, Chevrolet en Suzuki vielen door de mand. Bij sommige automerken betreft het diverse types. "De testen bevestigen dat de uitstoot op de weg vele malen hoger is dan de limiet bij de huidige goedkeuringstests", schrijf de RDW in zijn onderzoeksrapport dat gisteren verscheen.

Opmerkelijk is dat de RDW voordat het met testen begon aan 22 autofabrikanten heeft gevraagd of er enige vorm van sjoemelsoftware is geïnstalleerd. Alle automakers beantwoordden die vraag ontkennend.

De RDW gaat nu terug naar de autofabrikanten die slecht uit de test komen. Hun wordt gevraagd de resultaten te verklaren. De dienst sluit niet uit dat de gemeten hoge emissiewaarden onder bepaalde omstandigheden geoorloofd kunnen zijn.

Als de autofabrikant niet met een acceptabele verklaring komt, volgen er verdere stappen. De RDW kan autofabrikanten verplichten de dieselauto's terug te roepen om de emissie binnen de normen te krijgen. In het uiterste geval kan de dienst het emissiecertificaat intrekken. Dan mag dat type auto niet langer in Nederland op de weg rijden.

De autofabrikant kijkt dan tegen een forse schadepost aan. Wat de RDW gaat doen, is afhankelijk van het antwoord en vervolgtesten die nu worden uitgevoerd.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden