Ook in kleur blijft de eerste Kuifje een jeugdzonde van Hergé

Stripgeschiedenis | Het legendarische album 'Kuifje in het land van de Sovjets' uit 1929 verschijnt vandaag dan toch in een kleurenuitgave. Een belangrijk moment voor stripliefhebbers?

Drie volle dagen feest met allerlei activiteiten en 'persmomenten', voor minder doen ze het niet bij uitgeverij Casterman. De aanleiding: vandaag verschijnt de eerste officiële ingekleurde versie van 'Kuifje in het land van de Sovjets'. De strip uit 1929 is de oudste Kuifje en was de laatste uit de reeks die nog niet was ingekleurd. Het eerste verhaal met een hoofdrol voor Hergés legendarische stripfiguur verscheen in 1929 in het zwart-wit.


Nu kunnen fans van Kuifje zich eindelijk storten op de vierkleurendruk, waar de uitgever er liefst 500.000 van denkt te verkopen. Is het verschijnen van 'Kuifje in het land van de Sovjets' dan zo'n grote gebeurtenis in de stripwereld?


"Dat is een moeilijke", zegt Geert De Weyer, auteur van het naslagwerk 'België gestript' en dé connaisseur van de Belgische stripgeschiedenis. "Het zou niet echt belangrijk mogen zijn, want dit album is het slechtste uit de hele Kuifje-reeks. Hergé zag het destijds als een jeugdzonde. Je ziet echt dat hij nog moest leren tekenen, terwijl het verhaal onzorgvuldig en soms onsamenhangend is, zijn hoofdpersonage een twaalfjarig jochie lijkt en Bobbie lijkt te kunnen spreken, omdat gedachteballonnen nog niet eens bestonden."


Volgens De Weyer is Kuifjes laatste kleurspoeling deels een kwestie van goede marketing. "Het is een zoveelste commerciële poging om het oeuvre van Hergé levend te houden. Dat doen Moulinsart (de commerciële tak van de Hergé Stichting) en Casterman erg goed, moet ik zeggen. Zo te zien is het album mooi ingekleurd, maar zeker is dat dit barslechte album er niet beter op wordt."


Wat niet wil zeggen dat 'Kuifje in het land van de Sovjets' in 'striphistorisch' opzicht betekenisloos is. Integendeel: het verhaal en de omstandigheden waarin het tot stand kwam, spreken boekdelen over de tijdgeest. Redacties van Vlaamse stripbladen als 'Kuifje' en 'Robbedoes' hadden lange tijd een geestelijke in hun midden die het katholieke gedachtengoed in de verhalen en personages moest brengen, weet De Weyer: "Dat soort censuur en opgedrongen moraal was schering en inslag. Maar toen Hergé begon, was het nog veel erger. Het verhaal van Kuifje in de Sovjet-Unie was opgedrongen door de rk priester en hoofdredacteur van 'Le Petit Vingtième', waarin het in 1929 verscheen. Het was propaganda tegen het communisme."


Voor het verhaal, waarin de verslaggever Kuifje naar de Sovjet-Unie reist, baseerde Hergé zich op het boek 'Moscou sans voiles' van Joseph Douillet. De Weyer: "Dat boek was natuurlijk ook pure propaganda. Hergé was overigens niet blij met het verhaal en verhinderde, toen zijn verhalen als albums op de markt kwamen, een tijdlang de druk van dit album. Dat veranderde pas toen hij doorkreeg dat er illegale kopieën in omloop waren."


De Weyer kan het niet laten er nog even fijntjes op te wijzen dat ook de opvolger van 'Kuifje in het land van de Sovjets' een product was van 'Hergés katholieke bazen'. "Dat verhaal, 'Kuifje in Congo' was natuurlijk een poging om het katholicisme bij die arme Afrikaantjes te introduceren en om het missiewerk bij de lezers in de kijker te zetten. En om duidelijk te maken dat België veel met Congo te maken had."


Voor de ware Kuifje-purist blijft de zwart-wit uitgave van het album overigens gewoon verkrijgbaar.


'Kuifje in het land van de Sovjets' in kleur, Hergé. Casterman Uitgeverij, euro 10,59. Luxe-editie euro 32,00.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden