Ook in het nieuwe tv-seizoen is het weer knokken om de kijker

'Heel Holland Bakt'Beeld rv

Het nieuwe tv-seizoen staat op het punt te beginnen. Welke troeven trekken de zenders uit de kast om de aandacht van de kritische kijker te trekken?

Nederlandse Publieke Omroep

De NPO trapt het nieuwe tv-seizoen af met een oude succesformule: ‘Heel Holland Bakt’. Vanaf zondag wordt de razend populaire bakwedstrijd van omroep MAX, opnieuw gepresenteerd door komiek André van Duin, uitgezonden op NPO1.

Ook andere bekende programma’s met een grote schare fans keren terug. Zo komt er uiteraard een nieuwe reeks van ‘Wie is de Mol’, begin volgend jaar, en verschijnt eind september opnieuw ‘Het beste brein van Nederland’, de spelshow waarin Art Rooijakkers en Victor Mids op zoek gaan naar Nederlanders met boerenslimheid.

Maar de NPO snijdt niet enkel oude koek. Een greep uit het nieuwe aanbod? ‘Senior stagiair’, waarin een groep werkzoekende vijftigplussers wordt geholpen bij het vinden van een stageplek bij een jong en hip bedrijf (vanaf 6 september op NPO1), ‘Hotel Sophie’, waarin Sophie Hilbrand gasten ontvangt om te praten over seksualiteit anno 2017 (vanaf 7 september op NPO3) en ‘Achter de Dijken’, een achtdelige tv-serie over calvinisme met Leo Blokhuis als presentator (vanaf 8 september op NPO2).

Om jongeren te verleiden de NPO te omarmen is bovendien ‘Klup Hup’  bedacht, een show voor en door de jeugd dat sinds deze week dagelijks enkel en alleen op verschillende digitale platforms als YouTube live verschijnt.

Sowieso gaat de NPO meer nadruk leggen op online. Het internetbudget wordt verdriedubbeld van twintig naar zestig miljoen euro per jaar, een verhoging die ten koste gaat van investeringen in tv en radio. Toch blijven de ogen voornamelijk gericht op tv. Ter vergelijking: de NPO besteedt daar ieder jaar 400 miljoen euro aan.

RTL

RTL is en blijft de koning van de vrijdag- en zaterdagavond. Dit seizoen vooral met een hele trits programma’s waar BN’ers de hoofdrol spelen. Zo strijden sterrenduo’s vanaf zaterdag om de titel ‘beste danskoppel’ in een nieuw seizoen van ‘Dance Dance Dance’, en proberen negen bekende Nederlanders op diezelfde avond een fictieve moord in een Zweeds dorpje op te lossen in ‘Kroongetuige’, dat wordt gepresenteerd door Penoza-ster Monic Hendrickx.

Net als de NPO haalt RTL oude paradepaarden van stal. Op 7 september begint de nieuwe reeks van ‘Expeditie Robinson’ op RTL5, waar dit keer niet enkel sterren moeten zien te overleven op een onbewoond eiland, maar ook een handjevol onbekende Nederlanders. En ‘The Voice of Holland’ komt 20 oktober op tv, met zangeres Anouk terug in de rode draaistoel.

En dan zijn er natuurlijk enkele programma’s met Linda de Mol als gezicht. De RTL-coryfee presenteert vanaf woensdag vier afleveringen van ‘The Story of My Life’, waarin bekende koppels zich laten transformeren tot hoogbejaarden. Ook keert ze vanaf 14 oktober terug in de studio met ‘O, wat een jaar’, om BN’ers aan de tand te voelen over hun kennis over een bepaald jaartal.

SBS

SBS zette de start van het seizoen dit jaar iets eerder in dan de rest. De zender probeert verder uit zijn diepe dal te kruipen met onder meer een aantal kennisquizzen. Irene Moors presenteert vanaf afgelopen dinsdag ‘De Perfecte Vraag’. Daarin mag een kandidaat een vraag stellen aan honderd tegenspelers. Heeft de helft het goed? Dan wint de vragensteller punten.

In ‘Mensenkennis’, dat eveneens vanaf dinsdag wordt uitgezonden, test Winston Gerschtanowitz in hoeverre BN’ers kunnen inschatten hoe mensen op ongewone situaties reageren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden