Ook groei en bloei in de winkelstraat

De Jouw Marktkraam in Maarssen, waar je voor een paar tientjes een ruimte huurt en daar je spulletjes verkoopt. Beeld Werry Crone

Met de faillissementen van V&D, drogisterijketen DA en schoenenwinkelbedrijf Macintosh lijkt het erop dat de Nederlandse detailhandel barre tijden beleeft. Maar schijn bedriegt: er zijn genoeg nieuwe winkelketens die in hun eerste groeistuip zitten.

Ook groeien genoeg oudere formules al decennialang in rustig tempo uit tot nieuwe gevestigde namen in het winkellandschap. Dat blijkt uit cijfers van retailonderzoeksbureau Locatus van de afgelopen drie jaar, opgevraagd en geanalyseerd door Trouw.

Wat opvalt is dat winkels die zich concentreren op één merk het goed doen. Denk aan damesmodemerk Costes, schoenen- en kledingmerk Timberland en kledingmerk Superdry. Ook buiten de mode doen merkwinkels het goed, bijvoorbeeld de boutiques van koffiemerk Nespresso.

De expansie van prijsvechters is indrukwekkend. Zo groeide Sanidirect, een nieuwe prijsvechter van keukenimperium De Mandemakers Groep, de afgelopen jaren richting de twintig vestigingen. Ook in de mode doet goedkoop het goed. Niet alleen opent het Ierse Primark de ene na de andere winkel in Nederland, ook het Duitse Kik Textilien dat concurreert met winkels als Zeeman en Wibra timmert aan de weg.

De groei van dit soort spelers, die bakken met geld hebben en in het buitenland al groot zijn, gaat vaak hard. Kik Textilien stampte sinds 2013 bijna twintig Nederlandse vestigingen uit de grond. Huishoudwinkel Flying Tiger is ook zo'n snelle groeier. De Deense keten opende de afgelopen drie jaar 13 winkels

Dille & Kamille en Ranzijn
Huishoudwinkel Dille & Kamille is meer van de langzame groei. Na de opening van de eerste winkel in 1974 in hartje Utrecht groeide de keten gestaag. In 1979 werd de eerste winkel in België geopend. Inmiddels heeft de winkel waar je zowel servies, specerijen als speelgoed kunt krijgen 27 winkels in Nederland en België.

Een andere gestage groeier is tuincentrum en dierenwinkel Ranzijn. Oprichter Jan Ranzijn opende in 1987 in Alkmaar de eerste vestiging. Ondertussen telt de keten 11 vestigingen. Opvallend is dat Ranzijn bij de meeste centra ook een dierenartsenpraktijk heeft. Veel van de opkomende formules hebben een uitgebreide webshop. Het lijkt erop dat zij zich ervan bewust zijn dat de consument steeds vaker zich online oriënteert, voordat hij in de fysieke winkel zijn aankoop doet. Volgens een Amerikaans onderzoek van consultancybureau Accenture doet maar liefst 88 procent van de consumenten dit.

Met de hoge internetdichtheid zal dit percentage in Nederland wellicht hoger liggen. Ook zijn er een aantal aanbieders die zelfs geen aparte website meer hebben, maar de communicatie helemaal doen via Facebook.

Huur je eigen marktkraam, zoals hier in Maarssen. Beeld Werry Crone

Leapp

Opgeknapte tweedehands Apple-producten voor 40 tot 50 procent van de nieuwprijs. Het bleek een gat in de markt. Rogier van de Camp begon in 2011 met een webshop, snel volgde de eerste winkel en inmiddels zijn er 11 vestigingen in Nederland en is het bedrijf ook al actief in Duitsland en België. Al die fysieke filialen zijn vooral een aanvulling op de webwinkel, zei Van de Camp in een interview met Het Financieele Dagblad. "In Amsterdam merken we heel sterk dat klanten online de spullen uitzoeken, maar die dan toch graag nog even willen zien en vasthouden."

Jouw Marktkraam en Mijn Tafel
Een nieuwe trend in de detailhandel zijn winkels die zelf weer plek bieden aan piepkleine winkeltjes van particulieren en kleine ondernemers. Het concept: je huurt voor een paar tientjes een stellingkast waar je je zelfgemaakte of tweedehands spullen uitstalt en prijst, de verhuurder verkoopt je spullen en aan het eind van de week krijg je de volledige opbrengst. Een soort kringloopwinkel dus, maar net wat kapitalistischer. En dat slaat aan. Jouw Marktkraam begon in november 2013 en heeft inmiddels al meer dan twintig vestigingen. Mijn Tafel, dat in 2014 de eerste winkel opende, zit al op ruim tien vestigingen.

Grapedistrict
Twee van de drie oprichters van Grapedistrict werkten nota bene bij Heineken toen ze een gat in de markt zagen: de verkoop van wijn. En dan niet met de hoogdravende taal die een wijnkenner gebruikt, maar simpel en toegankelijk, zo blijkt wel uit een interview met mede-oprichter Gijs Groenevelt met de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers. De wijnen werden ingedeeld in categorieën met namen als blush, rich en honey. "Wij denken dat ze op zoek zijn naar een makkelijke, lichte wijn voor in het park en niet naar een Italiaanse Trebbiano uit 2005."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden