Ook dé moord boeit niet zonder lading en inzicht

Parkland

Regie: Peter Landesman. Met Paul Giamatti, Billy Bob Thornton.

**

De moord op Kennedy is al vaak verfilmd (JFK, Love Field) maar Landesman gaat in deze gespeelde reconstructie terug naar de aanslag zelf, ongeveer zoals Paul Greengrass 11 september reconstrueerde in 'United 93'. Landesman duikt midden in de gebeurtenissen op 22 november 1963, de dag van de moord in Dallas. Eén voor één worden de spelers in dit drama geïntroduceerd: de oudere verpleegster en de jonge chirurg in ziekenhuis Parkland, die eerst Kennedy en twee dagen later zijn moordenaar Oswald zullen proberen te redden. Zakenman Abraham Zapruder die met zijn camera de juiste positie kiest langs de weg om de passerende president op film vast te leggen. Hoofd van de Dallas Geheime Dienst Forrest Sorrel die op het vliegveld het presidentiële vliegtuig afwacht. Robert Oswald, broer van Lee, die op zijn werk naar een radioverslag luistert van Kennedy's bezoek. Archiefmateriaal van de president - die een cadeau gegeven cowboyhoed niet opzet - wordt gemixt met fictieve beelden op het vliegveld, in het ziekenhuis, langs de kant van de weg. Het Zapruderfilmpje zien we echter alleen weerspiegeld in de bril van Zapruder als hij er met de Secret Service de volgende dag naar kijkt.

Anders dan in 'United 93' is deze reconstructie niet heel exact maar slechts fragmentarisch. Zo ontbreekt de arrestatie van Lee Harvey Oswald, en focust Landesman na de kogels op de bloederige reddingspogingen in het ziekenhuis. We zien Lyndon Johnson en Jackie niet eerst elkaar spreken, maar wel hoe zij in het vliegtuig naast hem staat terwijl hij de eed aflegt. Veel wordt emotioneel aangezet: de chirurg die niet wil stoppen met reanimeren, de Texaanse politieagent die het lichaam in Texas wil houden, het gehannes met de kist de vliegtuigtrap op.

Het is jammer dat Landesman de kunst niet wat meer bij Paul Greengrass heeft afgekeken. Die maakte zeer exacte, zeer droge en juist daardoor zeer geladen reconstructies van traumatische gebeurtenissen als Bloody Sunday en Nine Eleven, en gaf dan ook een goed inzicht in het machtsspel. Bij Landesman krijg je een impressie van wat we eigenlijk al wisten. Prikkelend zijn wel de foto's aan het slot waarop je de echte spelers ziet en leest hoe het hun verder is vergaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden