Ook de Kip Kompakt heeft nu een facelift ondergaan

Een bezoeker bekijkt in Hoogeveen de nieuwste Kip-caravan, de Kip Kompakt. ( FOTO REYER BOXEM ) Beeld reyer boxem
Een bezoeker bekijkt in Hoogeveen de nieuwste Kip-caravan, de Kip Kompakt. ( FOTO REYER BOXEM )Beeld reyer boxem

Zeven centimeter meer stahoogte, een acht centimeter langer bed. En toch handzaam. Met trots trok directeur Louw Schots van Kip Nederland in Hoogeveen maandagochtend rond elf uur een groot dekzeil van de nieuwe Kip Kompakt. Kompakt met twee k’s, zo heet het type al sinds het eerste model ervan uitkwam.

Ellis Ellenbroek

Het gaat slecht in de caravanbranche. Mede door de recessie wordt de aanschaf van een luxeproduct als een caravan uitgesteld. Toch merkt Kip een opleving als ze met iets nieuws komen. Vandaar dat de Kompakt al het vijfde model in drie jaar tijd is dat een facelift heeft ondergaan.

Directeur Schots geeft enkele cijfers. Werden tussen 2002 en 2005 jaarlijks zo’n 20.000 caravans verkocht (door alle producenten samen), begin 2008 was dat aantal onder de 15.000 gedaald. Momenteel houdt het op bij 9.500 caravans. Over de afgelopen twaalf maanden was er weer een daling van 11,4 procent.

Bij het Hoogeveense bedrijf, dat acht procent van de markt in handen heeft, viel de daling relatief mee: slechts 2,9 procent. Dat was een opluchting, want nog geen drie jaar geleden viel het bedrijf om. De Tirus Group, waar Kip toen bij hoorde, raakte in zwaar weer, met name door dramatische resultaten van het Belgische bedrijfsonderdeel Chateau.

Vijf medewerkers van Kip wisten hun bedrijf los te weken en gingen verder onder de naam Kip Nederland. In totaal 60 van de 76 werknemers bleven aan het werk. Inmiddels werken er al weer 65 mensen. Kip Nederland krijgt nog wel steeds financiële steun van onder meer de gemeente Hoogeveen en de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij, die veel overhebben voor het behoud van de werkgelegenheid in de Drentse stad.

Louw Schots is de tweede directeur na de doorstart. De eerste, Maarten de Roos, vertrok na verschillen van inzicht met zijn collega’s. Een doorgestart bedrijf moet zijn knopen tellen, erkent Schots. Hij veranderde het productieproces zo dat de organisatie zo veel mogelijk kon afslanken. „Het is niet dat mensen harder werken, maar wel efficiënter.” Transportafstanden werden teruggebracht, en materiaalstromen wijzigden. „Nu krijgen de mensen alleen het materiaal dat ze per dag, of zelfs per caravan nodig hebben.”

Ook de volgorde van het maken van caravans veranderde: „Vroeger werden de zijwanden zonder ramen en deuren op de caravan gezet. Daarna kwamen de ramen en deuren erin. Nu gaat dat andersom. We hoeven nu niet meer in de caravan te kruipen om nog allerlei dingen aan de zijwand te doen. Dat bevordert de kwaliteit en de efficiëntie.”

De nieuwste Kip Kompakt is licht en sluit volgens Schots aan bij de trend dat mensen, uit milieuoogpunt, lichtere auto’s rijden. Hij verwacht dat het nieuwe model – dat niet extreem luxe is – vooral 45-plussers aanspreekt die zonder kinderen verre reizen maken.

Vlak na de doorstart liet Kip, bij monde van de toenmalige directeur, weten met een totaal inklapbare hybride caravan te willen komen, en ook met een kampeerwagen. Voornemens die in rook zijn opgegaan. Schots: „Een hybride is toch vrij prijzig voor wat je er voor krijgt.”

Van de kampeerwagen werd een prototype gemaakt, maar Kip achtte de kans daar een verkoophit mee te scoren klein. Schots: „De campermarkt in Nederland is tien keer zo klein als de caravanmarkt. En er zijn nog meer camper- dan caravanproducenten. Dan hebben we zoveel concurrentie, dat we besloten hebben daar niet aan te beginnen.”

(Trouw) Beeld reyer boxem
(Trouw)Beeld reyer boxem
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden