Update

Ook avondspits veel drukker dan normaal

Daken van huizen in De Lier kleuren wit. Een groot deel van het land is bedekt door een dik pak sneeuw. Beeld anp
Daken van huizen in De Lier kleuren wit. Een groot deel van het land is bedekt door een dik pak sneeuw.Beeld anp

De avondspits verliep dinsdag op de Nederlandse snelwegen heel wat rustiger dan de ochtendspits. Met een maximale filelengte van 350 kilometer was het wel veel drukker dan normaal gesproken op dinsdag, wanneer de teller vaak blijft steken op ongeveer 140 kilometer.

Sneeuwbuien die over het oosten van het land trokken, waren een belangrijke oorzaak voor de vele files. Het zwaartepunt lag in de provincie Noord-Brabant. Ook ten noorden van Utrecht stonden lange files. Rond 18.30 uur konden automobilisten op de A2, A50, A58 en A59 nog aansluiten in rijen auto's van meer dan tien kilometer.

De langste files stonden dinsdagavond op de A50, tussen Arnhem en Eindhoven. Even na 18.00 uur was de filelengte daar in beide richtingen nog 25 kilometer.

In de Randstad, waar het dinsdagochtend volledig vaststond vanwege de sneeuw, viel het in de middag mee qua fileleed.

Treinen
De NS laat ook morgen minder treinen rijden. Dat maakte een woordvoerder dinsdag bekend. De NS en ProRail zeggen dit besluit te hebben genomen op basis van de weersverwachting voor de komende 24 uur.

Het is de tweede dag op een rij dat de NS een aangepaste dienstregeling hanteert. Dinsdag reden vanwege sneeuwval ook minder treinen. Bij een aangepaste dienstregeling laat de NS op routes waar normaal gesproken ieder kwartier een trein rijdt, nu elk half uur een trein vertrekken. Twee in plaats van vier treinen per uur moet er voor zorgen dat er minder kans is op opstoppingen. Ook is er meer ruimte in de dienstregeling om eventuele verstoringen door het winterweer op te lossen, zo stellen de NS en ProRail.

Gladde wegen
Weerplaza waarschuwt dat de situatie in woonwijken en op lokale wegen wel vaak slecht is. 'In het hele land vriest het, dus nergens smelt de sneeuw weg', aldus een woordvoerder. 'De sneeuw wordt op veel wegen juist vastgereden, waardoor het vaak spiegelglad is.'

Dinsdagochtend was er op de Nederlandse snelwegen door sneeuw een verkeerschaos, met op het dieptepunt ruim 1000 kilometer file. Dat was een record. Het oude record dateert van 8 februari 1999, toen er 975 kilometer file stond in de ochtendspits.

Schiphol
Het vliegverkeer op Schiphol kampte vandaag met hinder door de sneeuwval. Ongeveer 40 Europese vluchten werden geschrapt en reizigers liepen vertragingen op van gemiddeld een half uur, met uitschieters tot een uur.

De situatie op de luchthaven verbeterde in de loop van de middag. Volgens een woordvoerster liepen de vertragingen iets in. Dit beeld zal zich naar verwachting ook in de avond voortzetten, mits er geen sneeuw meer valt.

Reizigers doen er goed aan extra tijd te nemen om naar Schiphol te komen en voor vertrek eerst te kijken naar de actuele vertrektijden. 'Ik sprak bijvoorbeeld een passagier uit Amersfoort die een taxi moest nemen omdat de trein niet reed', zei de zegsvrouw.

Ongelukken
Op de snelwegen en grote provinciale wegen waren tot rond het middaguur al zo'n 450 ongelukken gebeurd in het winterse weer. Dat is ruim het dubbele van normaal, wanneer het er rond die tijd 200 zijn.
Dat meldde Allianz Global Assistance, dat als landelijk centraal meldpunt onder meer bergers inschakelt om de wegen zo snel mogelijk weer vrij te krijgen. Volgens een woordvoerster gaat het vooral om ongevallen waarbij maar één voertuig is betrokken. Omdat rustig wordt gereden, valt het met de schade mee.

Op de spoedeisende hulpafdelingen in Den Haag en Rotterdam is het drukker dan normaal, zo blijkt uit een rondgang van het ANP. Bij het Medisch Centrum Haaglanden is het zelfs 'razend druk op de spoedeisende hulp', aldus een woordvoerster. Bij het Bronovo Ziekenhuis in Den Haag komen er sinds maandagmiddag meer mensen binnen die hun vingers, polsen, knieën, heupen of enkels verwond hebben. In het Sint Franciscus Gasthuis in Rotterdam hebben ze het vooral druk met polsfracturen en hoofdletsels na valpartijen.

Niet sneeuwvrij
Fietsers ondervonden op sommige plekken onnodig grote hinder van de sneeuw. Dat stelt de Fietsersbond. Volgens een woordvoerster kunnen enkele gemeentes beter hun best doen om fietspaden sneeuwvrij te maken. Vegen is de oplossing, aldus de bond. Wanneer het sneeuwt, is alleen strooien namelijk niet voldoende. Ook moeten de fietspaden vroeger gestrooid worden. Maar omdat gemeentes eerst de autowegen bestrooien, delven fietspaden het onderspit. De Fietsersbond vindt dit verkeerd gezien de gemiddeld vier miljoen mensen die 's ochtends naar hun werk of school fietsen.

Schade
De sneeuwval leidt tot ongeveer 2 miljoen euro extra schade in het verkeer. Het gaat dan vooral om blikschade. Dat is de inschatting van het Verbond van Verzekeraars. Op een normale doordeweekse dag is de schade voor verzekeraars zo'n 9 miljoen euro. Dat zou dinsdag wel eens kunnen oplopen tot ongeveer 11 miljoen.

Volgens de belangenvereniging gaan minder mensen de weg op vanwege de sneeuwval. Wie dat toch doet, rijdt voorzichtiger en minder hard. De schade die dan ontstaat is vooral blikschade, bijvoorbeeld doordat automobilisten tegen een paaltje aan glijden. Letsel is er juist minder.

Interpolis liet weten nog niet veel te merken van de winterse taferelen op de weg. De verzekeraar kreeg ongeveer 100 extra schademeldingen binnen, ongeveer 10 procent meer dan op een gewone dag. Volgens Interpolis is het gebruikelijk dat het aantal schades in eerste instantie meevalt als het winterweer inzet. Maar zodra automobilisten gewend zijn aan de winterse buien en het winterse weer aanhoudt, nemen ze meer risico's en loopt het aantal schades op.

Economische gevolgen
Volgens het economisch bureau van ING kost een dagje sneeuw de Nederlandse economie als geheel niet zo veel. Sommige bedrijfstakken ondervinden weliswaar hinder, maar andere verdienen juist weer extra aan het winterweer. Hierdoor blijft het totale effect beperkt. 'Supermarkten zullen iets minder omzet draaien omdat minder mensen de deur uit gaan voor boodschappen. Maar als de sneeuw weg is, gooit iedereen zijn karretje weer extra vol. Er is dus meer sprake van uitstel van uitgaven', verklaart een econoom van de bank.

In 2010 deed ING onderzoek naar de effecten van sneeuw op de werkvloer. Daaruit blijkt uit dat één op de tien mensen op een dag als dinsdag thuis werken. Een ander deel van de ondervraagden kan in de winter juist meer werk verwachten, zoals bestuurders van strooiwagens en bandenverkopers. Ook wordt de energierekening gemiddeld iets hoger wanneer het een tijd erg koud is.

De bouwsector, die vorig jaar nog veel te lijden had van een lange koude periode, heeft nu al flink last van overcapaciteit vanwege de crisis. ING schat dat de effecten van het winterweer daardoor minder zullen zijn. 'Sowieso spreken we nu nog van slechts één dag. De sneeuw kan makkelijk weggeschoven worden en bouwvakkers kunnen ook een dagje binnen werken', nuanceert de econoom.

null Beeld ANP
Beeld ANP
null Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden