Ook Apple kan niet om popfenomeen Taylor Swift heen

Aan Apple, liefs Taylor. Taylor Swift begon haar open brief aan het miljardenbedrijf op eenzelfde onschuldige buurmeisjestoon waarmee ze miljoenen tienerharten voor zich heeft gewonnen. De boodschap was minder onschuldig: Swift dreigde succesalbum '1989' niet op de aankomende muziekdienst van Apple te zullen zetten. Apple luisterde.

Dat de 25-jarige Swift is uitgegroeid tot een popster naar wie daadwerkelijk geluisterd wordt, is snel gegaan. Enkele jaren terug stond ze bekend als lieflijk countrymeisje. Als tiener verhuisde de in Pennsylvania geboren zangeres naar Nashville, waar ze op haar vijftiende bij countrylabel Big Machine Records tekende. De zoetgevooisde, hitgevoelige countrypop deed het goed, maar Swift wilde meer. Op haar vierde album 'Red' verruilde ze haar akoestische gitaar voor strak geproduceerde mainstreampop. Met '1989' is de transformatie naar alomtegenwoordig popfenomeen compleet.

En popster anno 2015 behelst veel meer dan leuke liedjes en een kekke uitstraling. Swift is zo slim zich op gelijke hoogte met haar fans te stellen. Zo bakte ze eigenhandig koekjes voor fans die langskwamen bij een voorpremière van '1989'. Op sociale media houdt ze iedereen op de hoogte van het wel en wee van haar katten Oliva en Meredith. Superschattig, inderdaad. Bovendien spreekt Swift via Instagram, Snapchat en Twitter de taal van haar publiek.

Maar dus ook de taal van de muziekindustrie.

Apple gaat met het volgende week te lanceren Apple Music het gevecht aan met Spotify. De muziekdienst kost een tientje per maand, maar om nieuwe gebruikers te lokken zijn de eerste drie maanden gratis. Gedurende die proefperiode zou Apple de artiesten geen royalties uitbetalen. Waarmee het dus zijn eigen promotiekosten afwentelt op muzikanten. In de woorden van zakenvrouw Swift: "Wij vragen jullie ook niet om gratis iPhones. Vraag ons niet om gratis muziek."

Nog geen etmaal later tweette Apple-bestuurder Eddy Cue artiesten ook tijdens de proefperiode per afgespeeld liedje te zullen betalen. Wat met 170 miljard in kas eigenlijk geen probleem moet zijn.

Louter dankzij Swift? Nou, vorige week schreef Beggars Group een soortgelijke brief, namens de onafhankelijke platenlabels van onder anderen The Prodigy, Adele en Radiohead. Bovendien lijkt het onwaarschijnlijk dat Apple binnen een dag zo'n ingrijpende beslissing neemt.

Maar toch: de brief van Swift onderstreept haar statuur als één van de invloedrijkste personen in de popmuziek. Zowel Time als Businessweek plaatste de blonde ster vorig jaar op de cover na een soortgelijk trucje met Spotify. Bij het verschijnen van '1989' in november haalde ze haar muziek van Spotify, uit protest tegen de gratis abonnementsvorm. Vervolgens redde Swift zowat eigenhandig het jaar voor muziekwinkeliers. Ze verkocht in de VS binnen een week 1,3 miljoen cd's, wereldwijd is '1989' bijna 9 miljoen keer verkocht. Zakenblad Forbes schatte haar vermogen onlangs op 200 miljoen dollar.

Op '1989' bezingt ze haar verhuizing naar New York. Waar dromen uitkomen. En waar je dus zomaar kunt uitgroeien tot popfenomeen waar je niet omheen kunt. Ook Apple niet.

DE VERDIEPING 13

recensie concert Ziggo Dome

... miljardenbedrijf Apple de voorwaarden van zijn nieuwe muziekdienst aanpast na een boze brief van de popkoningin.

in het nieuws omdat ...

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden