Oogmetingen zijn bepaald geen exacte wetenschap

Beeld ANP

De concurrentie in de brillenmarkt is moordend, maar niet een opticien steekt met kop en schouders boven de andere uit, stelt de Consumentenbond.

Wie aan een bril toe is, moet goed uitkijken. De kwaliteit van de oogmetingen loopt bij de verschillende ketens van brillenzaken sterk uiteen, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Geen enkele keten komt beter uit de bus dan de concurrentie.

“Wij kunnen niet zeggen dat de ene keten echt altijd het beste is”, zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. “Het verschilt per persoon en per filiaal. Uit de resultaten van onze proefpersonen is wel gebleken dat een oogmeting niet per se exacte wetenschap is.”

Wazig

De Consumentenbond stuurde twintig proefpersonen voor een oogmeting naar vestigingen van Eyelove, Eye Wish, Hans Anders, Pearle, Specsavers en naar zelfstandige opticiens. Twee optometristen van de Hogeschool Utrecht deden een oogmeting ter referentie.

Het beeld dat uit het onderzoek naar voren komt is, om maar in de taal van de branche te blijven, nogal wazig. 

Zo waren de bezochte opticiens het slechts eens over twee ogen, waar het ging om de beoordeling van de sterkte. Uit de praktijkproef blijkt dat consumenten de grootste kans op een goede oogmeting hebben bij Specsavers en Eye Wish. Deze ketens lieten het minst vaak een meting zien die anders is dan de overige metingen. Eyelove, een relatief nieuwe speler op de markt die zogenoemde instores heeft bij drogisten, kwam het vaakst tot een afwijkende oogmeting.

De Consumentenbond durft niet te stellen dat de soms matig uitgevoerde oogmetingen een gevolg zijn van de felle concurrentie tussen de brillenwinkels. Van der Staak: “Het is ook niet zo dat prijsvechters per definitie slecht zijn.” De klantervaring, zoals de Consumentenbond dat noemt, was bij de budgetketens wel gemiddeld het laagste.

Geen recept zonder bril

Zo vroegen opticiens niet altijd naar de gezondheidstoestand van het testteam, zoals verkoudheid, zwangerschap of medicijngebruik. Bovendien werd er niet altijd voldoende tijd genomen voor een oogmeting en wilde niet elke opticien de resultaten van de oogmeting meegeven. Dus diende de potentiële klant de bril bij de opticien die de oogmeting had verricht aan te schaffen.

Ook de kosten voor een oogmeting blijken sterk uiteen te lopen. Zo was bij Specsavers de meting, op een enkele keer na, gratis en moest soms elders 50 euro worden afgerekend.

Branchevereniging NUVO ( Nederlandse Unie van Optiekbedrijven) is blij met het onderzoek van de Consumentenbond. Directeur Bas de Nes: “Wij hebben nu al twee keer - zelfs een maand geleden nog - aangekaart dat wij ons grote zorgen maken over het serviceniveau in de branche.”

Om die zorgen te onderstrepen diende NUVO zelfs een kwaliteitsstandaard in bij Zorginstituut Nederland. Vooral het gebrek aan voldoende gekwalificeerd personeel bij een nieuwkomer als Eyelove wekt ongerustheid bij De Nes. “Wij vinden het prima dat er belangstelling is van allerlei partijen om brillen te verkopen, maar dan moet je geen ongediplomeerd personeel in de zaak zetten. De kwaliteit van de zorg zakt ernstig af op deze manier.”

Controle

De Nes wil dat er meer controle komt in brillenland, ook omdat ketens als Hans Anders en Ace and Tate, maar ook zelfstandig opererende opticiens niet bij een branchevereniging zijn aangesloten. De Consumentenbond vreest dat klanten door de wirwar aan winkels en door het sterk wisselende niveau van service, niet goed weten wat ze te doen staat of waar ze terecht kunnen. De bond wijst er in het artikel in de Consumentengids op dat consumenten klachten kunnen melden bij de Geschillencommissie Optiek. De falende winkel moet dan wel aangesloten zijn bij NUVO. Van der Staak: “Realiseer je dat er fouten worden gemaakt. En als blijkt dat dit zo is, ga terug.”

Bas de Nes tenslotte, pleit er nogmaals voor dat een goede beoordeling van het oog bij de wet geregeld is, zodat de inspectie voor gezondheidszorg brillenwinkels kan controleren. “We moeten dit nu echt borgen, want dit kan zo niet langer.”

Lees ook:

De tijd van dure brillen is voorbij

Leeftijdskorting op een bril. Derde bril gratis. Twee brillen zonder bijbetaling. Met al het gestunt van brillenketens zou je bijna denken dat een bril niets hoeft te kosten. In de concurrentie om de klant lijkt geen actie te dol.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden