'Onze leerlingen hebben aandacht nodig'

Waarom haalt een leerling tijdens een overhoring een tien en bij een invullesje slechts een één? En wat doet een school daaraan? Elly Hülen, adjunct-directeur van het Junior College in Amsterdam, houdt zich onder meer bezig met leerlingbegeleiding. Ze maakt profielen van kinderen, organiseert extra taalhulp, schakelt regelmatig de maatschappelijk werkster in om duidelijk te krijgen waarom kinderen zich op school op een bepaalde negatieve manier gedragen.

Ze merkt tegenwoordig dat de leerlingbegeleiding een motief is voor ouders om kinderen op de school in te schrijven - ook nu deze druk verwikkeld is in een ingrijpend fusieproces. Elly Hülen: ,,Ouders vinden het heel belangrijk, vooral als je laat merken dat je interesse in de school op prijs stelt. Vaste vragen op informatieavonden zijn: 'krijgt mijn kind extra hulp als dat nodig is' en 'hoeveel moeite doet de school om een oplossing te vinden als er een leraar ziek is'.''

Het Junior College heeft officieel 55 procent allochtone leerlingen ,,maar als je kijkt naar de afkomst en niet alleen naar het paspoort, kom je op 90 procent.'' De school heeft speciaal iemand in dienst die contacten onderhoudt met allochtone ouders. Hij spreekt meerdere talen. ,,De ouders vinden het heel plezierig dat ze er vroeg bij betrokken worden, als er moeilijkheden zijn.''

Hülen onderzoekt waarom het soms lijkt of kinderen niets uitvoeren, terwijl ze juist heel hard werken. ,,Veel sociaal-emotionele problemen gaan gepaard met grote leerachterstanden.'' Er is iedere dag een maatschappelijk werkster op school. Die praat ook over persoonlijke problemen met kinderen, bijvoorbeeld als ze thuis kort worden gehouden. Of ze zegt dat er op tijd gekookt moet worden, en dat kinderen onder de douche moeten gaan.

Veel kinderen hebben het thuis niet makkelijk. De leerlingbegeleidster komt werkloosheid, ziekte, armoede, mishandeling tegen. Zelf gaf ze Nederlands en informatiekunde op het ivbo. ,,Die kinderen worden vaak niet geaccepteerd omdat de rest van het gezin een hoger niveau van onderwijs volgt. Je moet bij deze kinderen zelfvertrouwen kweken. We moeten eruit halen wat erin zit, deze school is hun kans. Als je ze prijst, zie je ze groeien.''

,,We gaan creatief met het rooster om. Zorg- en studie-uren roosteren wij bijvoorbeeld parallel. Dan kun je de kinderen bij elkaar zoeken die bepaalde hiaten hebben met lezen en daar een apart programma mee draaien. Leerlingbegeleiding moet geïntegreerd zijn door de hele school heen. We hebben er lang over nagedacht wat je van een nieuwe docent mag verwachten, en kwamen uit op 'betrokkenheid in veel opzichten'. Je moet laten zien dat je individuele kinderen ziet. Als je 's morgens binnenkomt, loop je niet zo een groep kinderen voorbij, je groet en maakt een praatje. Onze leerlingen hebben aandacht nodig.''

,,In de onderzoeken doen wij het niet zo goed. Toch sleep je soms een hele klas naar C-niveau, omdat de sfeer goed is en de aanpak lukt. Uitvallers worden je zwaar aangerekend, als school. Maar over iedere uitvaller hebben wij een dik dossier liggen en we weten waar ze nu zijn. Dat zie je in de onderzoeken niet terug.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden