Onwezenlijke objecten van Tony Oursler

Entr'Acte 1, t/m 18 juni, Van Abbemuseum entr'acte, Vonderweg 1, Eindhoven, di t/m zo 11-17 uur.

ROBBERT ROOS

Het Van Abbemuseum heeft in de dependance niets van zijn sfeer verloren. Het tentoonstellingscircuit is anders van opzet, maar heeft dezelfde zuiverheid als voorheen: zowel klassiek als eigentijds. In vijf ruimtes wordt de komende twee jaar geprobeerd om de collectie meer in perspectief te zetten en tegelijkertijd de ontwikkelingen in de hedendaagse kunst op de voet te volgen. Iedere ruimte krijgt zijn eigen programma, steeds voor een periode van twee maanden.

De tentoonstellingsruimte is in twee blokken opgedeeld. Het eerste blok is een opeenvolging van kabinetten, het tweede blok is één grote ruimte met een rauw industrieel karakter. Het is een zaal vol kolommen, die associaties oproept met alternatieve kunstenaarsruimtes. Een zaal voor experimenten en on-museaal werk. De eerste exposant in deze Grote Projectzaal is Tony Oursler, een Amerikaanse kunstenaar die installaties maakt waarin hij op een eigenzinnige manier met videoprojecties omgaat. Zo projecteert hij bijvoorbeeld een gezicht op een lappen pop wat een onwezenlijk effect geeft. Een doods object wordt er levend door gemaakt en figureert vervolgens in situaties die vol dreiging en onheil zijn.

Het blok met kabinetten herbergt een videozaaltje (met nu een apocalyptisch videowerk van de Californiërs Mike Kelley en Paul McCarthy), een prentenkabinet (tekeningen van René Daniëls), een kleine projectruimte (recente aanwinsten van jonge Nederlandse kunstenaars) en een mini-zalenparcours voor werk uit de vaste collectie of werk dat nauw met de collectie samenhangt.

In klein bestek weet het Van Abbemuseum entr'acte een behoorlijk caleidoscopisch beeld van de hedendaagse beeldende kunst op te roepen. De diverse media komen aan bod, gerenommeerde kunstenaars zijn naast beginnende te zien en Nederlanders worden afgewisseld met buitenlanders. Het Van Abbe is erin geslaagd om de twee jaar die het moet overbruggen naar de nieuwbouw tot een dynamisch laboratorium te maken, waarin de eigen collectie goed geïnventariseerd kan worden en ook de actuele kunst aan bod komt.

Eén onzekerheid hangt echter nog als een Zwaard van Damocles boven de plannen van het museum. Er loopt een verzoek van de stichting Behoud het Van Abbe om het huidige museum (ontworpen door Krophöller) op de monumentenlijst te plaatsen. In de verbouwingsplannen van architect Abel Cohen zou het karakteristieke torentje van het museum sneuvelen en daar verzet de stichting zich met alle macht tegen. Binnen een paar maanden moet de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen definitief beslissen over de monument-aanvraag. Wordt deze afgewezen, dan kan deze zomer het breekwerk beginnen en is in 1997 het nieuwe museum klaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden