Onvoldoende voor basisschool/Didactiek en lesmethode verouderd op ruim helft van de scholen

AMSTERDAM - Ruim de helft van de basisscholen in Nederland werkt met verouderde lesmethoden: op bijna de helft van de scholen kan de didactiek beter. Eerder bleek dat de Montessori-scholen in het voortgezet onderwijs slecht presteren, nu krijgen ook verwante basisscholen kritiek.

Van onze onderwijsredactie

Dat blijkt uit de eerste 400 rapportages die de onderwijsinspectie heeft gemaakt van scholen. Een verslag van de inspectie vorig jaar was al kritisch over de lesmethoden. De inspectie is dit jaar begonnen met het 'integraal schooltoezicht': uiteindelijk worden alle 7500 basisscholen beoordeeld op dertien criteria. De Volkskrant publiceerde zaterdag de scores van vierhonderd scholen op vijf criteria, zoals lesmethoden, didactiek en de leerlingenzorg. De krant geeft ook een eindcijfer: het gemiddelde van de vijf scores. Een op de zeven scholen scoort onvoldoende: slechte scores op minstens drie criteria. Tien procent van de scholen is goed, driekwart voldoende.

De openbare basisschool De Langereis in Ursem (NH) scoort als enige maximaal. Het minst scoren de openbare basisschool De Corantijn in Amsterdam en de Vrije School Haarlemmermeer. De resulataten komen ten dele overeen met het onderzoek van Trouw onder middelbare scholen. De Montessori-basisscholen scoren gemiddeld slecht: vaak hanteren ze verouderde methoden en ook de didactische aanpak en leerlingzorg schieten vaak tekort. In het Trouw-onderzoek scoorde het Montessori-onderwijs ook matig.

Anders dan in het Trouw-onderzoek scoren scholen met een christelijke signatuur niet beter dan de openbare. De beste zeven zijn openbaar. Beste protestants-christelijke school is de Beatrixschool in Nieuwegein.

Het beeld per zuil wisselt sterk. Op de criteria pedagogisch klimaat en didactische aanpak scoren Jenaplan-scholen gemiddeld het beste. De zorg voor leerlingen is het beste op Daltonscholen en protestants-christelijke scholen. De lestijd wordt het best gebruikt op scholen met Dalton-onderwijs en op islamitische scholen. Katholieke scholen zijn op alle criteria goede middenmoters. Gereformeerde scholen scoren gemiddeld het slechtst op didactische aanpak. “Tegelijkertijd behalen die scholen hoge scores op de cito-toetsen”, zegt voorzitter H. Strietman van Besturenorganisatie voor het protestants onderwijs. “En het gaat toch om dat resultaat.” Strietman is geen tegenstander van de publicatie van cijfers. “Daar zijn we aan toe. Maar het ministerie is de regie kwijt. Dat is verkeerd.”

De onderwijsinspectie geeft zelf geen algemeen rapportcijfer. Ze benadrukt dat in haar rapporten meer staat dan alleen een beoordeling op de vijf criteria en dat het eindcijfer van de Volkskrant ten onrechte het beeld wekt dat de vijf criteria even belangrijk zijn. Volgens de inspectie zeggen de resultaten van de eerste vierhonderd scholen niet alles over het totale basisonderwijs. Conclusies over de denominaties zijn volgens de inspectie niet te trekken: het gaat nog om een klein aantal scholen.

De inspectiecijfers over onderwijs zijn openbaar sinds Trouw vorig jaar via de rechter publicatie afdwong van de scores van middelbare scholen. Volgens de inspectie kunnen ouders die kinderen hebben op scholen waarvan een rapportage is gemaakt, deze aanvragen bij deschool. De inspectie heeft een lijst met al beoordeelde scholen op haar internet-site, de scores van de vierhonderd scholen zijn te vinden op de site van de Volkskrant.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden