Onvermijdelijk: vliegen wordt duurder

ANALYSE | Onder druk van 'Brussel' moet luchtvaartsector vanaf eind 2106 schoner worden

Het eerste stapje lijkt te zijn gezet. Deze week kondigde de ICAO, de internationale luchtvaartorganisatie van de VN, aan dat per 2020 alle nieuwe vliegtuigen vier procent zuiniger moeten gaan vliegen. Door verbeterde vliegtuigmotoren moet de uitstoot van CO2 worden verminderd.

Maar er moet nog veel gebeuren wil de luchtvaartsector serieus schoner worden. Milieuorganisaties reageerden zuinigjes: interessant dat de ICAO na jaren soebatten en lobbyen met plannen komt, maar het is nog lang niet genoeg. Cynici zeggen dat de huidige generatie nieuwe Boeings en Airbussen allang aan de zuiniger norm voldoen.

De luchtvaartsector is er met een krachtige politieke lobby in geslaagd decennialang buiten schot te blijven bij het nemen van serieuze milieumaatregelen. De vliegreiziger zit voor een dubbeltje op de eerste rang. Maar inmiddels begint de tijd te dringen: als de sector eind dit jaar geen forse stappen zet, wordt het vliegverkeer binnen de EU onder het systeem gebracht van de Europese emissiehandel. Luchtvaartmaatschappijen moeten dan rechten op de uitstoot van CO2 gaan kopen, net als broeikasgas-uitstoters op de begane grond. Eind 2016 moet de ICAO een geloofwaardig marktsysteem hebben, anders grijpt Europa in.

Dan zal er mogelijk een einde komen aan het verschijnsel dat een vliegticket van Amsterdam naar Parijs goedkoper is dan een treinkaartje. Bus én trein - toch aanzienlijk minder milieubelastend dan een vliegtuig - kunnen nu niet met vliegtuigmaatschappijen concurreren omdat vervoer op land wél is belast met accijnzen, btw en andere belastingen. Luchtreizigers betalen deze belastingen niet, omdat de sector daarvan altijd gevrijwaard is gebleven.

De luchtvaart draagt intussen belangrijk bij aan het klimaatprobleem. In 1990 stootten vliegtuigen 330 miljoen ton CO2 uit, tien jaar later was dat al 480 miljoen ton; nog weer tien jaar later: 650 miljoen ton en in 2013: 705 miljoen ton. De stijgende lijn is niet te ontkennen. Het zijn emissies die niet meer kunnen worden gecompenseerd door het planten van boompjes. De bijdrage van vliegverkeer aan de opwarming van de aarde wordt geschat op drie tot vijf procent.

De ICAO moet dus iets doen. Eind vorig jaar hebben de 191 landen tijdens de VN-klimaatconferentie in Parijs met elkaar afgesproken dat ze de temperatuurstijging op aarde zullen beperken tot 2 graden, bij voorkeur nog minder. Dat zal enorme inspanningen vergen. Ook vliegtuigfabrikanten en de luchtvaartmaatschappijen zullen niet ontkomen aan drastische maatregelen, te meer daar het vliegverkeer in de komende decennia explosief zal groeien.

De uitstoot van vliegverkeer moet 14 tot 15 procent worden teruggedrongen, zeggen experts. Met de huidige plannen - die nog door de ICAO moeten worden goedgekeurd - wordt dat percentage bij lange na niet gehaald.

Sommige politici zijn voorstander van veel hogere reductiedoelen, tot zelfs 40 procent minder uitstoot aan broeikasgassen, op langere termijn. Daarmee, zo zeggen zij, zou de luchtvaartsector worden gedwongen tot innovaties in de efficiency van vliegtuigturbines en brandstoffen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden