Onveiliger door jaar vertraging?

*Directeur Fred Wegman van het SWOV, het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, heeft cijfers van de Europese Commissie gezien waaruit blijkt dat in Nederland het aantal verkeersdoden in 2003 is gestegen, van bijna 990 tot 1041. Maar die cijfers zijn op een andere manier tot stand gekomen dan de Nederlandse, waarschuwde hij, en mogelijk gebaseerd op slechts de eerste tien maanden van 2003.

De SWOV-directeur is voorzichtig met een verklaring voor de stijgende lijn. Hij zegt geen direct verband te zien, maar het is volgens hem niet uit te sluiten dat de stijging te maken heeft met het sneuvelen van de plannen van voormalig PvdA-verkeersminister Netelenbos. Zij wilde, gebruikmakend van aardgasbaten, gedurende tien jaar 2,3 miljard euro investeren in de aanleg van zaken zoals drempels, veilige oversteekplaatsen en fietspaden door provincies en gemeenten.

,,Dat leidde tot verwarring op het departement. Daardoor is een jaar verloren gegaan bij het ontwikkelen van nieuwe initiatieven.'' Wegman zou het een goede zaak vinden als de Nota Mobiliteit, met verkeersplannen voor de langere termijn die voor de zomer uitkomt, te toetsen op verkeersveiligheid.

Een meerderheid van de Nederlandse automobilisten is voor verdergaande plannen ter verbetering van de verkeersveiligheid, zo blijkt uit een recent onderzoek van het SWOV. Maatregelen die op steun kunnen rekenen zijn: meer politietoezicht, lagere alcohollimiet voor beginnende bestuurders, invoering van een blackbox in de auto, verbetering van de rijopleiding, verbetering van wegen en meer voorlichting.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden