Onuitputtelijke rocksterren

Als een wandeling door de afgelopen vijftig jaar, omschreef Rolling Stone Mick Jagger de overzichtstentoonstelling over zijn band, die deze week in Londen opende.

TIM DE WIT

Op Goede Vrijdag stonden ze nog in Havana, hun eerste concert op Cubaanse bodem. Een van de weinige plekken in de wereld waar hun muziek de afgelopen decennia niet in het openbaar te horen is geweest. Maar sinds president Raúl Castro de hand van Obama accepteerde, is er veel meer mogelijk. En hoewel de bandleden de zeventig zijn gepasseerd, speelden ze vol passie en overgave. Een historisch concert, voor ruim een miljoen toeschouwers.

De grootste Rolling Stones-tentoonstelling in de geschiedenis opende maandag in de Londense Saatchi Gallery, maar het betekent zeker niet het einde van hun roemrijke carrière. "Nee hoor, ze denken nog lang niet aan ophouden", zegt de Amerikaanse conservator Ileen Gallagher. "Als het een terugblik op hun leven zou zijn, had ik er wel een chronologische tentoonstelling van gemaakt. Ik heb me nu vooral gericht op een thematisch overzicht van hun geschiedenis. Wat ze hebben betekend voor de muziek en de popcultuur." Gallagher geeft de bezoekers via nooit eerder tentoongestelde attributen, kleding, muziekinstrumenten en filmbeelden een uniek inkijkje in het leven van de al 54 jaar oude band.

Zo is er een grote hal ingericht voor hun zeer rebelse outfits. De Stones doorbraken de keurig geklede jongensbandtraditie door niet langer in pak en stropdas op het podium te verschijnen. Waarmee ze zich al in de jaren zestig onderscheidden van de Everly Brothers, The Hollies en uiteraard The Beatles. Mick Jagger en Keith Richards leefden zich uit in de modieuze boetiekjes aan de Londense Kings Road, in die tijd de plek waar de Britse mode bepaald werd. Enkele jaren daarna verscheen Jagger steeds vaker in vrouwenkleding op het podium. Gitarist Richards deed dat eveneens. Regelmatig trok hij de kleren van zijn toenmalige vrouw Anita Pallenberg op het podium aan. Hij zei daarover tegen The Sun: "Ja, zij droeg dan mijn broek en ik haar shirt. Het was een gigantisch statement, al is het niet iets wat we meteen doorhadden. Maar op een gegeven moment merkten we dat het 'uniform' bij bands uit de mode raakte."

Het is allemaal onderdeel van een bijna magische chemie tussen de twee belangrijkste leden van de band, Jagger en Richards. De twee zaten bij elkaar op school, maar hadden toen weinig contact. Tot ze elkaar geheel toevallig op Dartford station, even buiten Londen, tegenkwamen en in gesprek raakten over muziek. Daarop volgde een afspraak, en nog een. Achttien waren ze toen. Uiteindelijk gingen ze zelfs in hetzelfde appartement wonen, nummer 102 Edith Grove in de Londense wijk Chelsea, net als het in 1969 overleden bandlid Brian Jones.

undefined

Zwijnenstal

Die flat is nagemaakt op de tentoonstelling: een gigantische zwijnenstal, met overal sigarettenpeuken en vieze vaat. Kleren zwierven door het hele huis. Alles draaide om de in het dressoir ingebouwde platenspeler en een gitaar. "We hebben de flat nagebouwd op basis van de herinneringen van Mick en Keith", zegt conservator Gallagher. "Er was helaas geen enkele foto meer te vinden. Maar het geeft een fantastisch beeld over het ontstaan van de Rolling Stones in 1962."

Vanaf 1963 groeide hun populariteit in rap tempo. Op het eerste optreden van de Stones buiten Londen, in Middlesbrough, kwamen slechts enkele tientallen bezoekers af. Nog geen jaar later waren dat er duizenden. Binnen korte tijd werden de Stones wereldberoemd en wisten ze zich tot op de dag van vandaag staande te houden, op hun eigen manier, ondanks de heftige veranderingen in de muziek. "Ja, we zijn een van de meest belangrijke rockbands ooit, dat kun je moeilijk ontkennen", zegt de nu 72-jarige Mick Jagger tegen de BBC. "En omdat we zo'n lange geschiedenis hebben, is deze tentoonstelling een wandeling door de afgelopen vijftig jaar. We hebben alles meegemaakt."

Aan het einde kan de bezoeker even voelen hoe het is in een backstageruimte van de Rolling Stones. Het is er net zo'n chaos als op 102 Edith Grove. Er zwerven gitaren rond, stoelen staan links en rechts geparkeerd en de grote zwarte instrumentenkisten en decors dienen als tafels. Zo bereiden de onuitputtelijke rocksterren zich zelfs als heren van ruim boven de pensioengerechtigde leeftijd voor op weer een concert. "We zullen net zo lang doorgaan tot we echt niet meer kunnen", zei Richards. Er zijn zelfs al opnames geweest voor een nieuw album, dat dit jaar nog moet verschijnen, beweerde Stones-gitarist Ron Wood bij de opening van de tentoonstelling.

Exhibitionism - tot 4-9, Saatchi Gallery, Londen

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden