Ontwikkeling van de vrouw, geschetst met beelden uit damesbladen

UnCOVERing Women is een nieuwe tentoonstelling in het Graphic Design Museum. Wanneer je een overzicht ziet van talloze damesbladen, biedt het dan onthullingen over wat de vrouw door de jaren heen heeft bezig gehouden? De tentoonstelling laat in ieder geval een tijdlijn zien in de ontwikkeling van de vrouw: de introductie van de lipstick en de eerste magnetronmaaltijd. The little black dress van Chanel duikt op en de eerste artikelen over vrouwenstemrecht zijn dan al geschreven. Uit een verzameling van 50.000 Nederlandse en internationale tijdschriften selecteerde gastconservator Margriet van der Linden, hoofdredacteur van Opzij, samen met het Graphic Design Museum de onderwerpen.

Hoewel de markt voor tijdschriften in Nederland nu groot is, kwam die relatief laat op gang. In 1709 verschijnt het eerste damesblad Tatler in Engeland. Pas in 1885 slaan vrouwen in Nederland De Damespost open, Het blad is snel weer ter ziele als gevolg van een gebrek aan lezers. „De grote merken als Margriet en Libelle verschijnen pas in de jaren ’30 van de vorige eeuw. In Amerika zijn Harper’s Bazaar en Cosmopolitan dan al meer dan vijftig jaar een begrip”, vertelt Fran van den Bogaert van het Graphic Design Museum in Breda. „In de 19de eeuw bladerden rijke vrouwen vooral uit verveling door damesbladen. Vrouwen werden in de 20ste eeuw bewuster van hun rol binnen het gezin en op het werk. Waar in de jaren ’50 en ’60 de damesbladen nog voornamelijk georiënteerd waren op kleding, recepten en feuilletons, kwamen in de jaren ’70 en ’80 ook onderwerpen als carrière, relatieproblemen en seksualiteit aan bod.”

De lezers aanspreken als partner of als moeder kan dan allang niet meer. Wisselden dunne en volslanke modellen elkaar af op de covers van magazines, de nadruk ligt nu vooral op de perfecte gephotoshopte vrouw. Het is de vraag of de tentoonstelling diepere inzichten biedt in de vrouwelijke interesses. The little black dress uit de jaren ’20, verheven tot een essentieel onderdeel van elke garderobe, vinden we terug in de moderne glossy’s. Nog steeds slaan vrouwen de bladen open wanneer ze uit willen pakken in de keuken. Want wat door al die jaren hetzelfde is gebleven – en waar het overgrote deel van de artikelen nog steeds over gaat – is mode, schoonheid, recepten en relaties. „Daarin is er niet heel veel veranderd”, aldus Van den Bogaert.

Tot 1 april, Graphic Design Museum, Boschstraat 22 in Breda. Meer informatie: tel. 076 - 529 9909 en www.graphicdesignmuseum.com

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden