Ontsnapte verkrachter in een existentialistische Krimi

De Duitse film is nog steeds een blinde vlek voor Nederlandse filmdistributeurs en festivalorganisatoren. De komende dagen is er een Aziatisch filmfestival in Amsterdam, met Koreaanse en Indonesische hapjes. Als dat voorbij is kunnen we door naar het Latijns-Amerikaanse filmfestival in Utrecht, waar we bienvenidos worden geheten met cocktails, en dans-shows. Voor het Deutsches Kino bestaat zoiets niet. Zou het echt niet exotisch genoeg zijn?

Voor de Duitse film zijn we aangewezen op een vertoning hier of daar. Zo bereikt het spraakmakende project 'Dreileben' eindelijk Nederland, maar opgepast, voordat je het weet is het weer voorbij. 'Dreileben' is een Duits drieluik, bestaande uit drie speelfilms van Christian Petzold, Christoph Hochhäusler en de Duitse Krimi-filmer Dominik Graf. De laatste vroeg zich in een e-mail aan collega's af waarom er eigenlijk zo'n scherp onderscheid was tussen kunstzinnige films en genrefilms als Krimi's die sinds jaar en dag succesvol zijn op televisie, en een groot publiek aanspreken.

Hochhäusler en Petzold vonden de vraag interessant genoeg, en belandden in een e-maildiscussie met Graf die uitmondde in een gezamenlijk project. Ieder nam een avondvullende film voor zijn rekening met het sprookjesachtige Thüringer Wald als locatie, en een ontsnapte verkrachter als leidraad.

Het zijn stuk voor stuk spannende films geworden die je onafhankelijk van elkaar kunt zien, maar die - en dat is natuurlijk dubbel spannend - ook onderling corresponderen. Daarbij laat het project perfect zien wat je allemaal uit een locatie en een onderwerp kunt halen, hoe je sfeer kunt scheppen, en perspectieven kunt wisselen. En hoe een kunstzinnige film met genre-ingrediënten kan werken, en andersom.

Het moet wel gezegd dat er een absolute topper bij zit, en dat is de film van Christian Petzold, 'Dreileben - Etwas besseres als den Tod', waarin de regisseur de werelden van een jonge arts in opleiding en een kamermeisje samenbrengt, die aan weerszijden van een pad door het bos werken. Petzold, op de afgelopen Berlinale bekroond met de prijs voor de beste regie (voor zijn nieuwe film 'Barbara'), speelt niet alleen met het sprookje van Roodkapje en de Grote Boze Wolf, maar toont ook - in groter verband - de kloof tussen arm en rijk, waarbij hij de vraag stelt, hoe wij daar, in het Westen, eigenlijk mee kunnen leven. Resultaat: een prachtige, actuele, existentialistische Krimi, met een ontsnapte verkrachter in de bosjes, en het beroemde natuurgebied als ultieme misdaadlocatie.

'Dreileben' is op initiatief van het Goethe Instituut, het Duitsland Instituut en de Filmkrant op 15 april te zien in het Ketelhuis in Amsterdam.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden