Ontrouw aan A-merken blijft Sara Lee bespaard

Van onze redactie economie UTRECHT - De verschuiving van A-merken naar de goedkopere huismerken in de dagelijkse consumentengoederen is tot nu toe aan Sara Lee/DE - het vroegere Douwe Egberts - voorbijgegaan. Het concern blijkt bestand tegen de grotere prijsbewustheid van de consument, die is versterkt door de recessie.

Dat stelde het bestuur gisteren vast in een toelichting op het jaarverslag. Vooral uit de Verenigde Staten komen geluiden over afnemende merkentrouw van de consument maar het bestuur houdt alle vertrouwen in de merkartikelen. Voor vele produkten van het concern is het marktaandeel gegroeid in het op 30 september geeindigde boekjaar. Volgens topman C. Boonstra zijn in de VS sommige fabrikanten in problemen geraakt doordat zij de consument overvroegen.

Bekende namen van Sara Lee/DE zijn Douwe Egberts, Van Nelle, Lassie, Duyvis, Drum, Tana, Zwitsal en Biotex. Een belangrijke strategische doelstelling is dan ook de versterking van de waarde van de merken.

Het concern is in Europa na Philip Morris de tweede koffieproducent. Gisteren werd op koffiegebied een nieuwe uitbreiding gedaan door overneming van de Viking Coffee Company in Helsinki, die op de Zweedse en Finse markt werkt. De jaaromzet bedraagt f 80 miljoen.

Bij een nagenoeg onveranderde omzet in 1992/1993 van f 7,5 miljard zag Sara Lee/DE de winst uit gewone bedrijfsuitoefening stijgen van f 562 tot f 599 miljoen. Voor het lopende jaar verwacht het concern een voortgaande autonome groei. Met overnemingen doet het concern het dit jaar iets kalmer aan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden