Ontluisterende beelden en magistraal speldoor Kees Polling

Jarenlang was hij de grootste publiekstrekker van het North Sea Jazz Festival. Vorig jaar was hij er voor het laatst. Een paar maanden later stierf hij: Miles Dewey Davis Jr., een uitzonderlijk begaafd trompettist en, als componist en bandleider, een geniaal trendsetter zonder weerga.

Het North Sea Jazz Festival moet het zonder doen. Voor de vele fans van Miles Davis, biedt de NOS-televisie morgenavond het laatste voor televisie opgenomen concert van de 65 geworden trompetgigant (Nederland 3, 20.55-22.00 uur). Lokatie was 'La Grande Halle' in Parijs. Datum was 10 juli 1991, vier dagen voor zijn North Sea-optreden in de Statenhal van het Haagse Congresgebouw.

Beide keren bestond Davis' Band uit dezelfde musici: tenorsaxofonist Kenny Garrett, toetsenman Deron Johnson, drummer Ricky Wellman en de basgitaristen Joseph Foley McCreary en Richard Patterson. In Parijs werden zij op cruciale momenten vergezeld door Miles Davis' oude metgezellen. Onder hen bevinden zich bassist Dave Holland, sopraansaxofonist Bill Evans, gitarist John McLaughlin en toetsenbespelers Chick Corea en Herbie Hancock.

Verder wisselde het repertoire. Lag in Den Haag het accent op materiaal van zijn meest recente platen, 'Siesta' en 'Amandla', in Parijs schitterde hij na vele jaren weer eens in prachtige oude hits als 'Jean Pierre', 'All Blues' en Herbie Hancocks 'Dig Watermelon Man'. Overigens oogstte Davis het meeste succes met de vertolking van zijn recente hit 'Human Nature'.

Helaas is niet alles van hetzelfde hoge niveau. De vertolking van Joe Zawinuls 'In A Silent Way', met notabene de componist achter de keyboards en Wayne Shorter op sopraansaxofoon, is een aanfluiting. De kracht en integriteit van het oorspronkelijke stuk, dat een kleine kwart eeuw geleden een sleutelrol vervulde in Miles Davis' overgang naar de fusionmuziek, is ingewisseld voor een vervelende pathetische pretentie. Draai voor een juiste indruk nog maar eens de gelijknamige plaat. Wat een verschil!

De concert-registratie werd geregisseerd door Renaud Le Van Kim. De eerste paar minuten ogen overdreven kunstzinnig ingekleurd, maar dat verandert zodra de aankondiging is gepasseerd. De regie biedt tal van prachtige beelden. Natuurlijk volgt de camera vooral de leider, maar ook andere solisten komen ruim in beeld.

Sommige impressies zijn ontluisterend. De aftakeling van de jarenlang aan drugs verslaafde Davis is goed te zien. Wanneer hij zich waagt aan een aankondiging door de trompetmicrofoon, klinkt zijn stem broos en breekbaar. Het is echt niet vreemd, dat hij kort daarop overleed. Maar zijn unieke muziek, zijn magistrale spel, zijn charisma blijven hier overtuigend overeind. Elke noot uit zijn trompet klinkt als een triomf.

North Sea Jazz

De aandacht van de NOS-televisie voor de jazz blijft deze week trouwens niet beperkt tot deze ene concertregistratie. Allereerst besteedt de omroep op Nederland 3 tamelijk veel aandacht aan het North Sea Jazz Festival. Dat gebeurt aan de hand van een programma met hoogtepunten van vorig jaar. Te zien zijn onder anderen Lester Bowie, Dizzy Gillespie, Willem Breuker en Gerry Mulligan (donderdag, 21.19-22.00 uur). Daarnaast wordt er verschillende malen zo mogelijk live verslag gedaan vanuit het Haagse Congresgebouw (vrijdag, 21.17-22.00 uur en 23.10-23.55 uur; zaterdag, 22.45-23.30 uur; en zondag 20.1021.58 uur).

Bovendien toont de NOS vrijdag John Jeremy's belangwekkende documentaire 'Herinneringen aan Django' (20.25 uur). Hierin wordt het belang uit de doeken gedaan van het virtuoze spel van deze Franse zigeuner-gitarist voor de ontwikkeling van de gitaar in de jazz.

Samen met violist Stephane Grappelli maakte Django Reinhardt jarenlang deel uit van het befaamde kwintet Hot Club De France. Jeremy toont in zijn documentaire Reinhardt's ontwikkeling aan de hand van terugblikken, interviews en muziekfragmenten. Niettemin is het geen louter 'herinneringen'-programma. De Engelse titel, 'Django's Legacy', ofwel 'Django's erfenis', doet meer recht aan de inhoud.

Belangrijker dan het schetsen van Reinhardt's levensloop en carriere is het belang van zijn prestaties voor de jazz. Dat gebeurt onder meer door de introductie van een van zijn meest geslaagde volgelingen: de jonge Nederlandse gitarist Stochelo Rosenberg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden