Onsteelbare fiets blijft nu echt staan

Hij is al vaker aangekondigd: de onsteelbare fiets. Maar telkens moesten de eigenaars -als ze slechts hun voorwiel aan de lantaarnpaal terugvonden- beteuterd constateren dat deze niet bestond. Sommige ontwerpers laten zich niet kisten. Fietsfabrikant Multicycle en ontwerper Basten Leijh claimen nu beiden dat zij de échte niet-te-kraken-stadsfiets hebben uitgevonden.

Eerst even de cijfers. Dagelijks worden er zo'n tweeduizend fietsen van palen losgezaagd of doodleuk in een busje gegooid voor een uitgestelde operatie ergens in een garagebox. Dat zijn er 730000 per jaar. Dat legt de fietsfabrikanten natuurlijk geen windeieren, want die mag al die gestolen fietsen weer vervangen door nieuwe. Misschien is dat ook wel de verklaring voor het feit waarom er al die jaren door de branche weinig tegen dit fenomeen is gedaan.

Maar nu uitvindingen van Multicycle en Basten Leijh. Multicycle is het verst omdat deze naast ontwerper, ook fabrikant is. De in de eigen modellen toegepaste uitvinding wordt aanstaande woensdag in fietsmuseum Velorama in Nijmegen gepresenteerd en direct op de markt gebracht. Het zogenaamde Eurolock trapasslot is een intern slotsysteem dat ín de zadelbuis wordt gemonteerd. Met een stersleutel kan een hard stalen pen worden bediend die de draaiing van de trapas blokkeert. Het moet gezegd: ook dit slot is met een flinke slijptol open te krijgen, maar een dief zal dat volgens de fabrikant uit zijn hoofd laten, omdat hij als hij het slot aanpakt, ook de gehele fiets kraakt. Die kan dan als total loss-je worden afgevoerd.

Een vergelijkbare ontmoedigingsmethode is in de automobielindustrie eerder toegepast bij de voorkoming van autoradiodiefstallen. De apparatuur is in aparte segmenten verspreid ingebouwd ín het dashboard, en nog eens voorzien van een code die zodra de voeding wordt afgesloten, opnieuw ingebracht moet worden. Dieven moeten zich dus eerst met een zaag door het complete dashboard werken tot alle onderdelen vrij zijn, om vervolgens de code te kraken. En waar bied je zo'n verzameling onderdelen daarna aan? Ze zien er niet uit. De auto's met zo'n radio/cd worden voortaan met rust gelaten.

Terug naar de fiets. De meerprijs van een Multicyclefiets met trapasslot is ongeveer euro100. Daartegenover staat de korting die verzekeringsmaatschappijen geven. Bij Enra en Unigarant krijgen de bezitters van een trapasslot 15 procent premiekorting. De nadelen van het trapasslot zijn dat de nieuwe vinding niet in andere fietsen is in te bouwen. Je koopt een nieuwe fiets met of zonder, maar je kunt nooit op die beslissing terugkomen. Een ander ongemak treedt op als de bezitter in de loop der jaren de drie geleverde sleutels is verloren. Als de fiets op dat moment op slot staat, moet het volledige slot vervangen worden, én de trapas, én het volledige frame. Ook dat noemen ze een total loss'je.

Dan de vinding van Basten Leijh die vorig jaar met zijn Loxx afstudeerde aan de Design Academy in Eindhoven en inmiddels met fabrikant Giant onderhandelingen voert over het in productie nemen van deze stadsfiets. Leijh onderzocht wat de hindernissen zijn voor fietsers in de stad en introduceerde daarop een breder wiel (die niet in de tramrails schiet) en opvouwbare trappers zodat 'ie ook in het trapportaal kan worden gestald. Maar hindernis nummer 1 is toch dat je de fiets bij terugkomst niet meer terugvindt. Ook daarop heeft Leijh een antwoord. De wielen van de Loxx zitten aan het frame bevestigd met unieke bouten die alleen los kunnen met een speciale bijgeleverde sleutel. Opmerkelijker is het rechthoekige stuur, dat tevens het hangslot is. Zaagt een dief dit stuur door, dat heeft hij weliswaar een fiets, maar zonder stuur. Dus, denkt Leijh, zal hij liever de fiets náást de gestalde Loxx pakken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden