Onschuldigen doden vanuit een kamer, voor het grote goed

Eye in the Sky

Regie Gavin Hood. Met Helen Mirren, Alan Rickman, Aaron Paul

****

Dit is een verhaal over een meisje en een raket. Het meisje woont met haar ouders in een buitenwijk van Nairobi. Op straat verkoopt ze brood. Studeren doet ze stiekem met haar vader want buiten patrouilleren de fundamentalisten van Al-Shabaab. Die willen niet dat meisjes leren. Spelen met een hoelahoep mag ook niet. Hun God houdt niet van hoelahoeps, weten de mannen met AK-47's.

Kilometers boven het meisje vliegt een drone. Als de piloot in de Amerikaanse Nevadawoestijn het bevel krijgt, lanceert hij een Hellfire-raket. De beelden van de drone worden niet alleen door de piloot gezien. In een ondergrondse bunker van een Britse militaire basis kijkt kolonel Katherine Powell mee (Helen Mirren). Wat haar betreft kan het bevel om te lanceren niet snel genoeg komen. Iets verderop in het centrum van Londen zit luitenant-generaal Frank Benson (Alan Rickman in zijn laatste rol) samen met politici. Zij beslissen of de Hellfire gelanceerd wordt. Dat doen ze zodra ze juridisch en politiek gedekt zijn.

Het meisje weet dat niet. Ze weet niet dat in het huis achter de muur waar ze het brood verkoopt twee zelfmoordterroristen bomgordels omdoen voor een aanslag en dat zich in het huis drie belangrijke doelwitten van de Britten bevinden. Ze weet vooral niet dat ze met haar broden in de explosieradius van de Hellfire-raket zit en dat Europeanen en Amerikanen tot op het hoogste niveau overleggen over de vraag of ze haar mogen offeren om de terroristen te kunnen doden. Dat zij, Fatima Mo'Allim, op de winst- en verliesrekening van de lancering collateral damage heet.

'Eye in the Sky' volgt bijna in realtime de gebeurtenissen op de grond in Nairobi en de onderhandelingen over de vraag of bombarderen ten koste van onschuldigen is toegestaan als anderen daarmee gered kunnen worden. De schamele aankleding overtuigt niet altijd, gezien het aanzienlijke budget van bijna 25 miljoen dollar, maar het stoort niet. Dit is in essentie een kamerspel. Het is geen actiefilm. Het is geen film over personages. Behalve over Fatima en over de drone-piloot (Aaron Paul uit 'Breaking Bad') kom je over niemand iets persoonlijks te weten. Dat hoeft ook niet. Dit is een film over een proces, een keten van beslissingen die bepaalt of iemand leeft of sterft. Proces klinkt misschien niet al te spannend, maar het is goed beschouwd een keiharde thriller. Een emotionele film, die het sentiment zo lang mogelijk vermijdt, juist omdat de onderhandelaars dat ook doen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden