Onscherp paradijs

De fotograaf die een dagboek bijhoudt. Hij doet 'halfslachtige pogingen het onzichtbare zichtbaar te maken', schrijft Robbert Bodegraven (1963) op 12 december van een niet nader genoemd jaar; het werk beslaat vijftien jaar. De lezer heeft, aangekomen bij het dagboek, al de beelden gezien. De dagboeknotities vormen een nawoord dat zich laat begrijpen uit de foto's, niet andersom.


Het nawoord heet 'Lonkend paradijs', en dat heeft Bodegraven getoond. De onscherpte van veel foto's verbeeldt het halfslachtige. Bodegravens paradijs is, zoals de titel van zijn boek luidt, een 'Nevelland'. Het laat zich lezen als Paulus' 'hooglied van de liefde', met veel bijbelreferenties, zeker in het dagboek. "Maar boven alles de liefde." (3 juli).


Bodegravens associatieve paradijs kent alleen muzen. Vrouw. Kinderen. Een voile voor een boom. Paarden. Kind op schommel. Op het oog willekeurige beelden van een gezinsidylle, maar voor Bodegraven zijn ze iets anders, of tenminste: óók iets anders. "Als er één woord is dat rijmt met het goddelijke, dan zou dat het woord 'toeval' moeten zijn" (4 mei). De beelden zijn snapshots uit een onzondig nevelland, vol 'hoger honing'. Nergens een stad. Wel naaktheid en water.


Robbert Bodegraven: Nevelland. Nachtwind; 80 blz, euro 45.- Bodegraven geeft morgen (14.30u) een lezing over zijn boek in boekhandel Palaya, Sint Jorisstraat 23, Den Bosch. Entree euro5,

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden