Greta Thunberg tijdens een persconferentie in Stockholm, vrijdag 31 janauri, na een bijeenkomst met Afrikaanse klimaatactivisten en -deskundigen over milieubedreigingen op dat continent.

Rondje EuropaZweden

Ons aller Greta is niet langer van iedereen: haar naam is nu een merk

Greta Thunberg tijdens een persconferentie in Stockholm, vrijdag 31 janauri, na een bijeenkomst met Afrikaanse klimaatactivisten en -deskundigen over milieubedreigingen op dat continent.Beeld EPA

Om de zoveel tijd, net als je denkt dat de wereld vast een beetje Greta-moe begint te raken, is ze is weer geruchtmakender dan ooit. Vorige week maakten Zweedse parlementsleden bekend de activiste te hebben genomineerd voor de Nobelprijs, en daags daarvoor stal ze de IMF-show in Davos. 

Maar: ons aller Greta is niet langer van iedereen. De zeventienjarige Thunberg maakte via haar Instagram-account bekend dat ze haar naam heeft ingeschreven in het merkenregister, samen met de beweging die bekend staat onder #FridaysForFuture en de Zweedse versie, Skolstrejk för klimatet.

Had ze liever niet gedaan, voegde ze toe aan het bericht. ‘Maar ik ben ertoe gedwongen.’ Haar naam en de #FridaysForFuture-beweging zouden, zonder haar toestemming, worden gebruikt voor commerciële belangen.

‘Ik verzeker je: ik en de andere schoolstakers hebben absoluut geen interesse in handelsmerken. Helaas moet het er nu toch van komen.’ Volgens Thunberg is er een reeks Greta-imitators in omloop en zijn er mensen die onrechtmatig beweren haar te vertegenwoordigen. Op die manier proberen ze contact te leggen met personen op hoge posities: politici, journalisten, artiesten. Ook zou haar naam worden gebruikt voor marketingdoeleinden en om geld in te zamelen voor niet-Greta-gerelateerde zaken.

Vrijdagen voor de toekomst

Door haar naam en de #FridaysForFuture als handelsmerk te deponeren, schrijft ze, beoogt ze ‘de beweging en haar activiteiten te beschermen’. Wereldwijd heeft ze miljoenen scholieren en andere jongeren op de been gebracht met de wekelijkse ‘schoolstakingen’, de zogeheten vrijdagen voor de toekomst.

In een adem door kondigde Greta Thunberg aan een stichting op te richten om het financiële aspect van haar activisme in goede banen te leiden. ‘De stichting is uiteraard zonder winstoogmerk en ik heb geen interesse in filantropie.’ Het is, schrijft ze, enkel noodzaak om de inkomsten, zoals prijzengelden en de royalties van boekverkoop, op een zo transparant mogelijke manier te verwerken. 

‘We moeten bijvoorbeeld eerst belastingen over die inkomsten afdragen voordat we ze kunnen doneren aan specifieke doelen of liefdadigheidsorganisaties.’ De stichting zal zich hardmaken voor ‘ecologische, klimatische en sociale duurzaamheid, alsmede geestelijke gezondheid’.

In de clinch met Amerikaanse minister

De hype rondom de minderjarige Zweedse campagnevoerder is, sinds haar opkomst anderhalf jaar geleden, nauwelijks afgezwakt. In Davos zette ze voor het tweede jaar op rij de toon met een vlammende toespraak waarin ze de wereldleiders en de financiële sector valse beloftes, holle frasen en traagheid verwijt. De aarde, sprak ze, staat nog steeds in brand. Ze kwam in de clinch te liggen met de Amerikaanse minister van financiën Steven Mnuchin, die schampte dat Thunberg ‘eerst maar eens economie moest gaan studeren, en dan nog wel een keer terug mag komen’.

Op Twitter diende ze Mnuchin van repliek: ‘Mijn tussenjaar eindigt in augustus, maar er is geen bachelordiploma in economie voor nodig om te beseffen dat ons resterende koolstof-budget voor 1,5 graad en de aanhoudende fossiele brandstofsubsidies en -investeringen slecht samengaan.’

Lees ook:
Waarom Greta Thunberg irritatie oproept (maar toch door moet gaan)

Ja, Greta Thunberg, de zestienjarige klimaatactiviste, roept irritatie op. Maar juist omdat ze zo stellig is, vervult ze een onmisbare rol in het klimaatdebat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden