Onopgesmukt en transparant

KLASSIEK

Ensemble Resonanz

Berg, Schönberg (Harmonia Mundi)

****

Van zijn 'Lyrische suite', oorspronkelijk een strijkkwartet, bewerkte Alban Berg zelf het Andante, Allegro en Adagio voor strijkorkest. De Nederlander Theo Verbey nam in 2006 de overige drie delen voor zijn rekening. Toch beter, de versie voor kwartet? Nou nee, eerder anders. En een overbodige vraag voor Ensemble Resonanz. In 2010 verzorgde het Duitse gezelschap met de artistieke inspiratie van cellist Jean-Guihen Queyras, toen artist in residence, de Franse première van het werk, in de combi Berg-Verbey. Wat later gingen ze de studio in voor deze opname bij Harmonia Mundi. De Resonanzers hebben het in de vingers om met contrastrijk spel de kern van de muzikale boodschap te raken. Prima match: Queyras' gevoel voor een onopgesmukte weergave van welke muziek dan ook sluit mooi aan bij de transparantie van het ensemble. Naast de 'Lyrische suite' plaatste Resonanz een werk van Bergs leraar. Schönberg schreef zijn 'Verklärte Nacht' als strijksextet, en hier klinkt het in zijn eigen strijkorkestversie. Zelfde conclusie: in goede handen bij Queyras en de oosterburen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden