Onlineveilingen tieren welig door kredietcrisis

Door de kredietcrisis zullen in 2009 veel bedrijven over de kop gaan. De onlineveilinghuizen spinnen er goed garen bij.

Op zoek naar koopjes en bereid om een gokje te wagen? Surf naar een veiling op internet en verhoog het bod op een Audi uit 2006 naar 12.000 euro of probeer de hoogste bieder te worden van een antieke kast. De faillissementsverkopen nemen toe en dat is goed nieuws voor veilingbedrijven die verkopen per opbod via internet.

„Een forse omzetstijging in 2009”, verwacht Frank Oosterbeek, eigenaar van het online veilinghuis Daanauctions.com. De oprichter van de in 2003 gestarte veilingsite wil de exacte winstcijfers over 2008 niet geven, maar hij licht wel een tipje van de sluier op. Oosterbeek: „Het vierde kwartaal was al veel beter dan dezelfde periode in 2007, maar mijn prognose voor komend jaar is 30 procent meer omzet. Meer faillissementen leiden tot meer aanbod van goederen en meer business voor ons.”

Mede-eigenaar André Jurjens van Veiling.net uit het Drentse Zuidwolde, zegt dat zijn veilingsite het ook heel goed doet. „Het zijn gouden tijden. In 2008 hebben we bijna 50 procent meer omzet gedraaid dan in 2007. In 2009 verwachten we een stijging van 25 procent.”

Jurjens houdt rekening met een enorme drukte in het voorjaar. „De zwaarste klap komt waarschijnlijk in mei of juni, maar dat is nattevingerwerk. We zitten in de rekfase: aanmaningen gaan de deur uit en bedrijven proberen te redden wat er nog te redden valt”, meent Jurjens.

Wie het in deze tijd ook druk hebben, zijn beheervoerders van failliete boedels. Martijn Schüller van Lexington Advocaten is curator en heeft de voorraad van een failliet gegaan Hillegoms bedrijf aangeboden bij Daanauctions. Schüller legt uit waarom hij een onlineveiling prefereert boven een ’normale’. „De boedel wordt inzichtelijk in kaart gebracht met foto’s. Je bent met internet niet regionaal gebonden en ook mensen uit bijvoorbeeld Groningen kunnen bieden op de spullen”, zegt Schüller.

Op de 323 kavels van het bedrijf uit Hillegom wordt dagelijks geboden. Schüller: „Dit levert nu al meer geld op, dan we konden krijgen bij een eventuele doorstart. Het is mijn taak om aan winstmaximalisatie te doen, de crediteuren willen geld zien.”

Toch kleven er risico’s aan het bestellen bij een veilingsite. Je kunt het product alleen op een foto zien. Op internet staan zijn negatieve reacties van klanten die kochten bij Daanauctions. ’Kees’ moest vier maanden wachten op zijn multimediascherm en kreeg het beschadigd binnen. ’Angela’ kocht een incomplete douchecabine voor 500 euro. Van de 70 euro die ze terugkreeg, kon ze de onderdelen alsnog bestellen. De Italiaanse leverancier bleek ook failliet.

„Wat je bij ons ziet, krijg je ook”, zegt Oosterbeek. „Consumenten moeten beseffen dat het tweedehandsspullen zijn. We kijken vooraf of de producten het doen, meer niet.” Martijn Schüller sluit zich daar bij aan: „Je kunt geen garantie geven. De auto kan het nu doen, maar stoppen als je het hek uitrijdt. Je loopt risico bij een veiling en dat is onderdeel van het spel.”

„Veilingen via het internet horen bij deze moderne tijden”, zegt Rocco Mulder curator en secretaris van Insolad (Vereniging Insolventierecht Advocaten). Mulder biedt zelf ook goederen aan bij online veilinghuizen. „Ik heb er goede ervaringen mee en heb nog nooit klachten gehad. Het komt zelfs voor dat opkopers hun producten weer aanbieden op internet”, zegt Mulder.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden