Online winkels zien een ideale doelgroep over het hoofd: mensen met een beperking

Beeld Getty Images

Online winkelen is moeilijk voor mensen met een beperking. Sites missen hebben geen ondertiteling bij video's of voorleesfuncties voor blinden, ziet het College voor de Rechten van de Mens. 'Er wordt te veel gekeken naar de doorsnee huis-tuin-keuken-consument.'

Websites van verschillende webwinkels, reisorganisaties en energiebedrijven zijn een doolhof voor mensen met een beperking. De sites missen functies: navigeren kan bijvoorbeeld alleen met de muis, terwijl fysiek beperkten vaak het toetsenbord moeten gebruiken, en door onduidelijke kleuren zijn teksten onleesbaar voor slechtzienden. In een tijd waarin vrijwel iedereen het internet volop gebruikt, is dat zorgelijk, vindt het College voor de Rechten van de Mens.

Daar is Henk Abma (53) het mee eens. Abma is blind en doet bijna al zijn boodschappen online.  "We worden over het hoofd gezien",  aldus Abma. “Ik doe veel meer online boodschappen dan anderen. Ik ben juist een enorm waardevolle klant."

Een simpele uitvoering zoals printen is voor Abma namelijk al lastig. Hij heeft een hulpprogramma op zijn computer staan dat teksten op websites voorleest en icoontjes ‘vertaalt’. Maar zijn hulpprogramma doet het op veel sites niet naar behoren. “Stel dat er ergens een printericoontje staat, dan is voor de doorsnee gebruiker duidelijk wat het betekent”, legt Abma uit, “maar mijn programma leest het icoontje in codetaal voor, omdat veel sites niet zo geprogrammeerd zijn dat mijn hulpsysteem die afbeeldingen of iconen herkent. Ik heb dan geen idee wat het is." 

Ondergesneeuwd

Abma denkt dat sites zich voornamelijk op esthetiek richten. “Het moet er altijd maar mooi uitzien”, zegt Abma, “er wordt uitgegaan van de ‘ideale kijker’ en de ‘ideale gebruiker’. Er is een grote groep die wordt vergeten, maar veel online zit. En voor deze groep moet een site als eerste gewoon handig zijn.”

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, de belangenorganisatie voor webwinkels, betreurt het dat beperkten moeite hebben met online winkelen. Jongen is zich bewust van de problemen en zegt dat Thuiswinkel.org de uitslag van het onderzoek wel zag aankomen: "Doordat de privacyregels zijn aangescherpt, zijn veel sites daarmee bezig geweest en is de toegankelijkheid minder hoog op de agenda komen te staan. Het is geen excuus, maar het is ondergesneeuwd. Daarom zijn we er nu hard mee bezig", aldus Jongen. 

Zo wil Thuiswinkel.org de 'toegankelijkheid' van sites testen, wat een rol gaat spelen in het toekennen van een keurmerk. Dit heeft het College tevens geadviseerd. Ook wordt er met sites overlegd hoe ze functies voor beperkten in de sites kunnen programmeren. Jongen: "Verbetering komt er zeker".

Problemen die mensen met een beperking op sites hebben:

Toetsenbord: Als iemand niet met een muis kan werken, moeten sites bediend kunnen worden met een toetsenbord of spraakcommando’s. Dit kan bij een kwart van de onderzochte sites niet.
Video's: Video's moeten ondertiteling hebben, en dat heeft bijna de helft van de onderzochte sites niet.
Contrast: Er is niet genoeg contrast op de sites. Dit maakt het nauwelijks leesbaar voor mensen met een visuele beperking.
Tekstuele alternatieven: Visueel beperkten kampen ook met het gebrek aan tekstuele alternatieven. Dit betekent dat afbeeldingen 'voorgelezen' moeten kunnen worden door hulpapparatuur.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden