'Online-lezer wil meer dan enkel beknopte en vluchtige informatie'

verdieping | Online biedt Trouw verdieping bij het nieuws. Maar heeft kwaliteitsjournalistiek wel een kans op het internet?

Ze ziet er anders uit, de vernieuwde website van Trouw. Wie een kijkje neemt, stuit op een overzichtelijke strook van artikelen met veel wit aan beide kanten. En niet alleen het online uiterlijk heeft een metamorfose ondergaan, ook de inhoud van internetartikelen van deze krant is veranderd. Online richt Trouw zich voortaan meer op achtergrond, verdieping, en langere stukken zoals die in de papieren variant staan, weg van het snelle, korte internetnieuws.


Een slimme zet, vindt oud-hoogleraar en onderzoeksjournalist Jeroen Smit. "Onvermijdelijk ook. Na de woelige periode die we achter de rug hebben, met het Oekraïne-referendum, de Brexit en onlangs de verkiezing van Trump, werpen de 'oude' media een blik in de spiegel. Dat zie je bij The New York Times, Reuters en CNN, maar ook hier in Nederland."


'Doen we ons werk eigenlijk nog wel goed?', vragen nieuwsorganisaties zich af. "Het antwoord daarop is dat journalisten, in deze verwarrende tijden waarin veelvuldig met de waarheid wordt gesold, zelf weer nieuws moeten gaan maken in plaats van erover te praten."


Waar de nadruk van online journalistiek jarenlang op snelheid lag, verdwijnt de race om de rapste te zijn met die constatering naar de achtergrond, zo stelt Smit. Volgens de oud-hoogleraar beseffen media dat haast een risico met zich meebrengt: het gevaar dat snelheid de maat der dingen wordt. Terwijl er, ook vanuit de lezer, een toenemende behoefte is aan gedegen, gecheckt en diepgravend nieuws.


Alexander Pleijter, lector journalistiek en innovatie aan de Fontys Hogeschool in Tilburg, is het met zijn collega eens: de online nieuwsconsument gaat niet enkel voor beknopt en vluchtig. "Naast kort nieuws, is er op internet belangstelling voor achtergrondartikelen over bijvoorbeeld de oorlog in Syrië. Zo publiceert zelfs Nu.nl nu ook langere stukken, die goed gelezen worden."


Maar waar Smit de verschuiving binnen de online nieuwsconsumptie toeschrijft aan de veranderende houding van journalisten en het publiek, heeft het volgens Pleijter vooral te maken met technologie. Want naast de pc, waarop mensen tijdens kantooruren snel checkten wat er gebeurde in de wereld, is online nieuws nu ook beschikbaar via smartphone en tablet. Daarmee kunnen ook grotere achtergrondartikelen worden gelezen, in de trein of in bed.


Hoewel er op internet dus ruimte en interesse voor verdieping is, moeten online lezers wél verleid worden om grotere stukken (uit) te lezen. "Internet werkt anders dan de fysieke krant. Koppen met 'hoe'- en 'waarom'-vragen doen het bijvoorbeeld heel goed, terwijl dat op papier geen succes is. Bovendien moeten artikelen multimediaal worden aangekleed, met foto's, grafiekjes en interactieve elementen als hyperlinks."


Hoogleraar journalistiekwetenschap aan de Vrije Universiteit van Amsterdam Irene Costera Meijer beaamt dat er voorwaarden kleven aan het succes van achtergrondartikelen op internet. "Lezers haken sneller af, in een oogopslag moet duidelijk zijn waar het stuk over gaat en hoeveel tijd het kost om het te lezen. Het moet de ontvanger zo makkelijk mogelijk worden gemaakt."


Dat is knap lastig, erkent ze. "Klassieke journalisten worstelen online. Er zijn weinig succesvolle voorbeelden om te volgen, ook wat betreft het verdienmodel. Het wiel moet nog worden uitgevonden. Voor wie schrijf je bijvoorbeeld, naast de vaste abonnees? Toch adviseer ik kranten: experimenteer online, zonder je eigen merkidentiteit uit het oog te verliezen. Want boven alles biedt het internet talloze kansen die de papieren krant niet heeft."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden