Ongelukken op snelwegen vooral bij op- en afritten

'De gevaarlijkste wegen zijn die waar je 80 tot 100 mag rijden'

Met meer dan negenhonderd aanrijdingen in 2015, is de Amsterdamse ringweg A10 de gevaarlijkste snelweg van Nederland. Omgerekend gebeuren daar jaarlijks 29 ongevallen per kilometer snelweg, zo berekende de Verkeersinformatiedienst (VID). Na de A10 botsen de meeste automobilisten op A13 tussen Rotterdam en Den Haag en de A20 bij Rotterdam.

Meest opvallend in de lijst met riskante snelwegen is de A4 bij Leiden, die op de zevende plek staat. Hoewel de snelweg aan beide kanten een derde rijstrook heeft gekregen, is het aantal ongelukken er verdubbeld. Vorig jaar botsten er 96 automobilisten op de weg, terwijl het in 2014 vijftig keer mis ging. Eerder bleek dat ook het aantal files is toegenomen sinds de nieuwe A4 eind 2014 in zijn geheel in gebruik is genomen.

"Pijnlijk", noemt Frank Boer van de VID het uitblijven van het gewenste effect van de verbreding. "En hoe het opgelost kan worden? Dat weten we niet precies." Bij het aantal ongelukken gaat het vooral aan het einde van de verbreding fout, waar automobilisten moeten ritsen. "Daar heb je de hoofdrijbaan en parallelwegen, wat veel onduidelijkheid oplevert. Dan zie je plots dat je toch moet opschuiven naar rechts en boem."

Als hoofdoorzaak van de vele botsingen noemt de VID de toegenomen verkeersdrukte, waardoor het vooral bij op- en afritten vaak verkeerd gaat. "Dat gebeurt voornamelijk tijdens de spits, wanneer er meer auto's op de weg zijn en er minder ruimte is om uit te wijken", zegt Boer. "Het is een vicieuze cirkel: meer file leidt tot meer ongevallen, wat weer leidt tot meer file."

Toch heeft een botsing in de spits ook voordelen. Doordat er dan minder hard gereden wordt, is de schade ook kleiner. Het grootste deel van de ongevallen bestaat dan ook uit relatief onschuldige botsingen zonder gewonden.

Doordat de VID het aantal ongelukken berekent per snelweg, worden botsingen op de A2 bij Amsterdam op dezelfde hoop gegooid als die bij Maastricht. De Stichting Incident Management Nederland, die gisteren ook met cijfers kwam, bestudeerde welke plekken het gevaarlijkst zijn. Op nummer één staat een bocht op de A58 bij Roosendaal, waar vorig jaar 55 ongelukken gebeurden. Opvallend is dat de regio Rotterdam op beide lijsten veel voorkomt.

Of het aantal wegen waarop maximaal 130 kilometer per uur mag worden gereden het risico op ongelukken verhoogt? Boer denkt van niet. "De gevaarlijkste wegen zijn juist de routes waarop je maar 80 tot 100 kilometer per uur mag rijden."

Wel speelt afleiding vaak een rol, van wegreclames, de smartphone of afwijkende verkeersborden. "Toch kun je botsingen niet voorkomen. We hebben te maken met de mens achter het stuur, en die is nu eenmaal een onbetrouwbare factor."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden