Onderzoeksraad buigt zich over veiligheid Schiphol

'Het is van belang de bijna-ongelukken onder de loep te nemen'

De Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) gaat de veiligheid op en rond Schiphol onderzoeken. Op basis van een aantal incidenten van afgelopen jaren gaat de raad bekijken of de luchthaven kampt met structurele veiligheidsproblemen. Dit gebeurt vooral met het oog op de toekomst: het vliegverkeer boven Amsterdam neemt alsmaar toe.

Schiphol is een van de drukste luchthavens van de wereld, zegt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige aan de Technische Universiteit Delft. In 2014 kreeg de Amsterdamse luchthaven 55 miljoen passagiers te verwerken. "Daarom is het van groot belang deze bijna-ongelukken onder de loep te nemen. Is hier sprake van toeval, of zit er een knelpunt in de organisatie?"

De OVV heeft de laatste vijf jaar onderzoek gedaan naar zo'n tien afzonderlijke incidenten op Schiphol. Dit betreft bijvoorbeeld voorvallen als een runway incursion, waarbij een vliegtuig, voertuig of persoon zich in de beschermde zone van een landingsbaan bevindt. Een dergelijk incident heeft zich afgelopen zondag nog voorgedaan. "Nu gaan we kijken: zijn de aanbevelingen die we aan de hand van onze vorige onderzoeksrapporten hebben gedaan opgevolgd, en is de veiligheid daadwerkelijk verbeterd?", aldus woordvoerder Sara Vernooij van de OVV. Zij benadrukt dat er géén sprake is van acute veiligheidsrisico's, maar dat de veiligheidsraad zijn bevindingen "wil afzetten tegen de ontwikkeling van Schiphol". Ofwel: hoe kan de luchthaven verder groeien zonder dat de veiligheid van passagiers en bemanningsleden in het geding komt?

Volgens Abdel el-Makhloufi, luchtvaartonderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam, heeft Schiphol een 'masterplan 2025' en moet het aantal passagiers de komende jaren uitbreiden naar circa 70 miljoen. "Op korte termijn komt er een nieuwe pier en een derde terminal. Dat vereist ook een optimalisatie van het gebruik van de landingsbanen."

En die zijn bij Schiphol nogal complex. "Idealiter heeft een luchthaven parallelle banen", zegt Benno Baksteen, voormalig piloot en adviseur bij de 'Dutch Expert Group on Aviation Safety' (Degas). "Maar bij Schiphol kruisen de banen elkaar. Hoe meer vliegbewegingen er zijn, hoe moeilijker dat valt te regisseren."

Volgens Baksteen kampt Schiphol nu met een overbezetting van de Polderbaan, een van de vijf landingsbanen van de luchthaven. "Het is een politieke keuze geweest om die landingsbaan maximaal te gebruiken, omdat het vliegverkeer hier relatief weinig geluidsoverlast veroorzaakt. Je moet je afvragen of dit verstandig is. Drukte op de Polderbaan was een van de oorzaken van het ongeval met Turkish Airlines in 2009."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden