Onderzoek stabiliteit elektriciteitsnet

Een miljoen huishoudens in Noord-Holland en Flevoland zaten gisteren korte of langere tijd zonder stroom.

Hoe groot de schade is, valt nog niet te zeggen, maar de stroomstoring van gistermorgen in delen van Noord-Holland en Flevoland zorgde voor zo veel commotie dat minister Ard van der Steur een onderzoek instelt. De nieuwbakken minister van veiligheid en justitie wil weten hoe stabiel de stroomvoorziening is en of de veiligheid door deze storing in het geding is geweest.

Verkeersinstallaties vielen uit, kassa's en pinautomaten werkten niet, zendmasten voor mobiele telefonie vielen stil en op Schiphol waren veiligheidscontroles korte tijd onmogelijk. De overheidswebsite crisis.nl werd al in gereedheid gebracht, zei van der Steur gistermiddag. Inzet was echter niet nodig omdat de sites van de veiligheidsregio's goed werkten.

De storing, een van de grootste in Nederland, ontstond enkele minuten voor 10 uur na kortsluiting in het hoogspanningsstation Diemen. Dit station is 'dubbel uitgevoerd', wat betekent dat als de ene helft van het station uitvalt, de andere helft automatisch het elektriciteitstransport overneemt. Dat werkte echter niet omdat op dat moment net werkzaamheden aan het systeem plaatsvonden.

De storing duurde ruim een uur, maar het kostte netwerkbeheerder Liander 4,5 uur om de levering aan huis weer op orde te krijgen. Een miljoen huishoudens zaten korte of langere tijd zonder stroom. "Je moet dat station in Diemen zien als een knooppunt van snelwegen in het elektriciteitsnet", legt Carlo van der Borgt van Liander uit. "Wij beheren dan de provinciale en de lokale wegen, we ondervinden dus meteen de gevolgen. We zijn ingericht op zo snel mogelijk de spanning terugbrengen op het net."

Nederland staat bekend om een goede stroomvoorziening; storingen komen weinig voor. Gemiddeld heeft een Nederlands huishouden twintig minuten per jaar geen stroom, in Duitsland is dat 21 minuten, in Frankrijk 71 minuten en in Engeland anderhalf uur.

"Omdat een storing zo weinig voorkomt, halen particulieren geen noodpakket in huis", denk Van der Borgt. "Veel bedrijven hebben wel hun eigen noodvoorziening, maar ik weet niet of noodstroom loont voor verkeerslichten."

Schiphol heeft wel noodstroom, die gisteren onmiddellijk is ingeschakeld, zegt woordvoerder Jeroen Bos. Toch gooide de storing het hele schema in de war. "Net als bij een wekkerradio moeten onze systemen opnieuw opstarten als de stroom eraf is geweest. Vluchten waarvoor al was ingecheckt, konden gewoon vertrekken, maar als het hapert bij ticketcontrole en securitychecks moet je toch even wachten. Ook duurde het even voordat de karretjes van ons bagagesysteem weer reden."

Vliegen kon prima, zegt ook Linda van Dort van Luchtverkeersleiding Nederland. "Noodstroom neemt het systeem volledig over, met de veiligheid gaat niets mis. Maar uit voorzorg beperken we de capaciteit, omdat we niet weten hoelang een storing duurt. Vliegtuigen die al onderweg zijn, laten we landen, maar als ze nog moeten vertrekken, vragen we ze even te wachten op de luchthaven. Daarna starten we stapsgewijs weer."

Datzelfde proberen de spoorwegen, die nu eens niets te maken hadden met de storing die het treinverkeer lamlegde. Her en der stonden treinen stil op het spoor en het kostte de NS tot gisteravond laat om ze weer volgens dienstrooster te laten rijden. Vooral Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland hadden daar last van. Op Amsterdam Centraal, Schiphol en Utrecht strandden veel reizigers. In Amsterdam reden de metro's en de meeste trams ongeveer anderhalf uur niet.

In Noord-Holland bleven veel spoorbomen dicht, brandden verkeerslichten niet en moesten matrixverkeersborden met de hand worden bediend. Politie, brandweer, rijkswaterstaat en particuliere beveiligers trommelden extra mensen op om het verkeer te regelen, winkelcentra en gebouwen te beveiligen en mensen uit liften te halen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden