Onderzoek in VS: Dure benzine rijdt zelden beter

tanken | Weggegooid geld, oordeelt een Amerikaans onderzoek over duurdere benzine. Haast nooit gaat de auto er beter van rijden.

Reageert een auto sneller als er duurdere benzine in zit? Loopt de motor lekkerder en gaat hij dan langer mee? Wat zijn de voordelen van de knip trekken tijdens het tanken? Veel mensen denken dat de auto op dure benzine zuiniger rijdt en je zo de kosten er weer uithaalt. Of dat er meer power in het voertuig komt. Nonsens, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

"Het heeft geen enkele zin om een hogere literprijs te betalen voor de brandstof als het een reguliere auto betreft", oordeelt de American Automobile Association (AAA), een zusterclub van de ANWB. In de Verenigde Staten is de premium benzine tot wel 50 cent per liter duurder. Sommige automobilisten kiezen toch voor de dure variant omdat ze ervan overtuigd zijn dat het de prestaties van de auto verhoogt. Dat blijkt niet zo te zijn. "Het is weggegooid geld", zegt de AAA.

De autoclub AAA heeft het gebruik van verschillende soorten benzine in verschillende soorten motoren onderzocht. De resultaten verschilden niet. Het maakt de auto niet sterker of sneller en het verlaagt de uitstoot van broeikasgassen niet.

Ook heeft de AAA een enquête gehouden waaruit blijkt dat 16,5 miljoen Amerikanen afgelopen jaar 2,1 miljard dollar hebben besteed aan luxere brandstof terwijl dat niet nodig was. "Veel mensen denken dat duurdere brandstof beter is voor hun voertuig, maar het maakt bij 70 procent van de auto's die in de VS rijden niets uit", zegt AAA-manager John Nielsen.

Octaangetal

Alleen bij luxe auto's is er verschil. Dat zegt ook de Nederlandse ANWB. Alleen bij een oude auto of een sportwagen adviseert de verkeers- en toeristenbond om het ietwat duurdere Euro 98 te tanken. Maar in 90 procent van de gevallen volstaat het goedkopere Euro 95, aldus de ANWB.

Het enige verschil tussen de twee benzines is het octaangetal. Het octaangetal zegt iets over de mate waarin de brandstof kan worden samengeperst zonder tot zelfontbranding te komen. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.

Voor motoren met een turbocompressor is dat belangrijk. Maar verreweg de meeste automotoren draaien prima op normale benzine.

Over de langetermijneffecten, zoals de staat van de motor na jaren rijden, zijn geen duidelijke onderzoeksresultaten. Er worden wel eens motoren vergeleken uit auto's van eigenaren die altijd premium brandstof tanken en van automobilisten die dat niet doen. Dan blijken doorgaans beide motoren erg vies. De benzinemerken beweren zelf wel dat je schoner en goedkoper rijdt met dure benzine. Hoe dat kan en waardoor het komt, wordt 'uit concurrentieoverwegingen' niet bekendgemaakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden