Onderwijsonderzoek / Eindelijk mogen docenten hun mening geven

Er wordt dagelijks over het onderwijs gediscussieerd, maar docenten worden nooit gehoord. Daar komt nu verandering in: vandaag begint een onderzoek onder 300000 professionals uit alle lagen van het onderwijs.

Nog nooit hebben álle Nederlandse docenten en onderwijsondersteuners hun mening over het onderwijs mogen geven. Marijn van Bosbeek, projectleider van het grootschalige onderzoek ’Onderwijs aan het woord’, hoopt dat deze ’onderwijsprofessionals’ nu hun kans grijpen.

„Wat vinden docenten van hun werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden? Hoe kijken zij aan tegen alle onderwijsvernieuwingen, vrezen zij de vergrijzing? In ons onderzoek mogen zij alles zeggen.”

Aanleiding tot dit onderzoek is de reactie van onderwijsorganisaties op de besteding van het extra geld dat in 2005 bij het zogeheten paasakkoord beschikbaar kwam. Hoe kan het, zeiden de lerarenorganisaties, dat de docent geen enkele rol speelt bij de besteding van dit geld?

„Minister van der Hoeven stond hiervoor open”, vertelt Van Bosbeek. „Zij schreef aan de Kamer dat zij docenten actief bij discussies over het onderwijs wilde betrekken. Ook beloofde zij met hun inbreng in haar beleid rekening te zullen houden.”

De Stichting Beroepskwaliteit Leraren en ander onderwijspersoneel (SBL) kreeg de opdracht voor dit onderzoek, een uitgebreide vragenlijst die vanaf vandaag op internet (www.onderwijsaanhetwoord.nl) staat.

Met dit onderzoek, vertelt Van Bosbeek, hoopt de SBL de oude scheidslijnen tussen basis-, voortgezet, beroeps- en volwassenenonderwijs te kunnen doorbreken. „Wij denken dat dit onderzoek profielen kan opleveren, bijvoorbeeld van docenten die bepaalde eigenschappen met elkaar gemeen hebben, of die dezelfde thema’s belangrijk vinden. De leeftijdsgroep van de leerlingen is dan niet meer relevant.”

De vragenlijst is bij zo’n zestig docenten getest en beproefd. Van Bosbeek: „Ik vond het opvallend dat de meesten het nauwelijks over hun salaris hadden, wel over waardering en erkenning. Nog opvallender was dat zij geen gedachten hadden over de toekomst van hun beroep. Die vraag –hoe ziet de docent er over tien of twintig jaar eruit?– is nog nooit aan de beroepsgroep gesteld.”

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek wil de SBL in april debatten organiseren. „Daarmee willen we mensen uit het onderwijs met elkaar in contact brengen. Er moet meer genetwerkt worden: de gemiddelde docent komt –al jarenlang– niet verder dan de eigen school.”

Van Bosbeek vindt het moeilijk te schatten hoeveel respons zij op de vragenlijst zal krijgen. Voor de SBL is het al moeilijk alle 300000 onderwijsprofessionals op het onderzoek te attenderen.

„We hebben alleen de e-mailadressen van alle scholen en de adresbestanden van de onderwijsorganisaties”, vertelt Van Bosbeek. „Alleen de instantie die de salarissen uitbetaalt, beschikt over de adressen van alle Nederlandse docenten. Grappend hebben we wel eens gezegd dat we onze vragenlijst op de achterkant van de loonstrookjes zouden moeten zetten.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden