Onderwijsministerie deelt analyse Dijsselbloem

(Novum) - Het ministerie van Onderwijs herkent zich grotendeels in de analyse van de onderwijsvernieuwingen van de commissie-Dijsselbloem. Dat laat het ministerie dinsdag weten in reactie op het rapport van de commissie.

Het ministerie vindt dat de toon van het rapport grosso modo aansluit bij de koers van het huidige kabinet. "Zo is het onze inzet van het begin af aan weer meer aandacht te vragen voor basisvaardigheden zoals taal en rekenen", zo staat in de reactie te lezen."

De commissie concludeerde dat de politiek er de afgelopen jaren niet in is geslaagd goed onderwijs te garanderen. Vernieuwingen in het onderwijs zijn doorgedrukt zonder dat bewezen is dat ze werkten. Kinderen zijn ondertussen steeds slechter gaan lezen en rekenen.

Het ministerie vindt net als de commissie dat de overheid 'zeer terughoudend' moet zijn 'met allerlei maatschappelijke problemen over de schutting van de school te gooien'. De school mag geen 'vergaarbak' worden, maar moet zich primair kunnen richten op onderwijs. Ook wil het ministerie leraren, ouders en leerlingen meer betrekken bij het beleid.

Het ministerie wil eerst het debat in de Tweede Kamer over het rapport afwachten, voordat het inhoudelijk ingaat op de conclusies en aanbevelingen van de commissie. De grootste partijen in de Tweede Kamer onderschrijven in grote lijnen het rapport van de commissie, zo bleek woensdag.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden