Commentaar

Onderwijsbond bewijst beroep slechte dienst door problemen te bagatelliseren

Op vrijwel alle scholen in Nederland staan één of meer leraren voor de klas die niet goed kunnen lesgeven. Zij leggen niet duidelijk genoeg uit, ze weten geen sfeer te creëren waarin de kinderen optimaal kunnen presteren, en/of ze laten de leerlingen onvoldoende meedoen in de les.

Alsof dat allemaal al niet erg genoeg is, heeft ook nog eens de helft van de docenten die de basis van het vak wél beheersen, moeite met de ingewikkelder vaardigheden. Zij spelen te weinig in op de verschillen tussen leerlingen, waardoor zowel de zwakke als de sterke leerlingen tekortkomen.

Deze gegevens uit het jaarverslag van de Onderwijsinspectie zouden zeker bij de beroepsgroep zelf aanleiding moeten zijn tot grote bezorgdheid. Ook al, omdat de Onderwijsinspectie al eerder de vinger legde bij deze zere plek. Sindsdien is het aantal docenten dat niet aan de vakeisen voldoet, helaas alleen maar groter geworden.

Maar in de ogen van de grootste onderwijsbond, AOb, is er nog steeds weinig aan de hand. De inspectie zegt volgens de FNV-vakbond niet meer dan dat er goede, gemiddelde en slechte leraren zijn. En dat is net zoiets als dat er goed weer is en slecht weer: een dooddoener, dus.

Die reactie is ongelooflijk. Een belangengroep die zijn vakgenoten serieus neemt, legt niet alleen de schuld bij anderen - de werkdruk in het onderwijs is te groot, er is te weinig geld, er is geen gelegenheid voor bijscholing. Voor iemand die echt staat voor zijn vak, zijn de berichten aanleiding om samen met de leerkrachten, de schoolbesturen en de overheid aan de slag te gaan om álle leraren op minimaal niveau te krijgen.

Stel dat de inspectie voor gezondheidszorg zou constateren dat in elk ziekenhuis wel een specialist werkt aan wie het ontbreekt aan de meest elementaire vaardigheden, wie zou dan genoegen nemen met het verweer dat de dokters allemaal zo hard werken en dat de overheid het er bij laat zitten?

De Onderwijsinspectie doet een aantal zinnige suggesties voor verbetering. Alle scholen weten wie de zwakke schakel is in het team. Het is te gek dat directies deze mensen laten worstelen, in plaats van het gesprek met hen aan te gaan over hun functioneren. Daar hebben de onderpresteerders zelf recht op, en hun leerlingen.

Bij beginnende leraren is de nood - begrijpelijkerwijs - het hoogst. Oudere docenten kunnen hen helpen met praktische wijsheid. Moeilijk te organiseren hoeft dat niet te zijn. Op elke school zijn ervaren krachten altijd nog ver in de meerderheid, gelukkig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden