Update

'Onderwijsassistenten kunnen niet begrijpend lezen'

Voor het onderdeel schrijven slaagt het grootste deel van de onderwijsassistenten. Met begrijpend lezen hebben ze echter meer moeite. © ANP

Nog niet de helft van de onderwijsassistenten op Amsterdamse basisscholen haalt een voldoende voor een toets begrijpend lezen. Van de 164 getoetste assistenten haalt slechts 42 procent een voldoende voor begrijpend lezen, 84 procent haalt een voldoende voor lezen en zeven op de acht slagen voor het onderdeel schrijven.

Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van de koepelorganisatie voor Amsterdamse schoolbesturen in het primair onderwijs. Onderwijsassistenten ondersteunen de leerkrachten in het basisonderwijs, zij hebben ten minste een mbo-diploma niveau 4 (het hoogste niveau).

De Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (educatie) liet in een reactie op de rapportage weten dat er wat hem betreft 'werk aan de winkel' is. 'Ik eis dat scholen ervoor zorgen dat leidsters zelf de taal beheersen en zal dat ook scherp in de gaten houden.'

De taalnorm in de toets sluit aan bij de nieuwe exameneisen die vanaf schooljaar 2013-2014 aan mbo'ers worden gesteld. Die norm is hoger dan de norm die nu wordt gehanteerd. In november komt er een nieuwe toets; daarna verschijnt een volledige rapportage over het taalniveau van onderwijsassistenten.

Amsterdam werkt aan een ambitieus plan om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. Zo is er veel aandacht voor het verbeteren van het resultaat van de Cito-toets, de jaarlijkse eindtoets voor leerlingen van groep 8 van de basisschool. Dat beleid werpt zijn vruchten af, want de laatste jaren zijn de scores elk jaar hoger uitgekomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden