Onderwijs op universiteit in verdrukking

Ranglijstjes leggen nadruk op publiceren

Onderwijs is een ondergeschoven kindje op de universiteiten en daar moet en gaat verandering in komen. Dat zegt Karl Dittrich, voorzitter van universiteitenvereniging VSNU. De balans tussen onderwijs en onderzoek is uit het lood geslagen.

Door de nadruk op wetenschappelijke publicaties is de waardering voor het geven van onderwijs onder het wetenschappelijk personeel de afgelopen jaren afgenomen, zegt Dittrich. "Het onderwijs zit in een moeilijke positie. We proberen de druk om veel te publiceren wat weg te halen, zodat de balans enigszins kan worden hersteld."

Studenten en wetenschappers klagen al langer over de scheve verhouding tussen lesgeven en onderzoek aan universiteiten. Sinds de jaren tachtig is de universiteit steeds meer van een onderwijs- in een onderzoeksinstelling veranderd, zegt Dittrich. Onderzoek is bepalend voor internationale ranglijstjes, en daarom is het onderwijs een ondergeschoven kindje geworden. "We willen gaan kijken naar mogelijkheden voor docenten om aan de universiteit een onderwijscarrière te maken."

Maar dat is niet het enige: "Er zijn te veel studenten per docent, waardoor het ideaal van kleinschalig onderwijs in de verdrukking komt."

Daar komt bij dat bedrijven en overheden vaker een beroep doen op de universiteiten. "We worden gevraagd aan veel zaken bij te dragen: maatschappelijke problemen, economische ontwikkeling. Dat willen we graag, maar het is de vraag of we het waar kunnen maken."

De vakbond voor de wetenschap VAWO en studenten zijn blij dat de VSNU het probleem van de publicatiedruk en de afnemende belangstelling voor onderwijs onderschrijft.

"Lesgeven heeft geen statuur. Pas als je een potje van je lessen maakt, word je er misschien op afgerekend", zegt VAWO-voorzitter Marijtje Jongsma. Bovendien is het middenkader aan de academie uitgehold. "Er zijn steeds minder echte vakdocenten die de vertaalslag van onderzoek naar onderwijs kunnen maken." Dat het aantal studenten gestaag groeit helpt ook niet. Jongsma: "Zelfs een goede docent heeft moeite om een grote groep studenten te begeleiden."

Dat herkent studentenvakbond LSVb. "Docenten hebben tegenwoordig amper tijd om les te geven. Wij krijgen vaak klachten van studenten dat ze lang moeten wachten op de uitslag van hun tentamens en dat er weinig begeleiding is bij scripties", zegt voorzitter Jorien Jansen.

Nederland 9 Interview met VSNU-voorzitter Dittrich

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden