Onderweg in de laagste versnelling

Interrail alleen voor jongeren? Nee! Hoe oud je ook bent, sporen door Europa is een feest. Tot op de minuut gepland of op de bonnefooi.

u

'Het prettige van reizen is dat ook het gewone, doordat het nieuw is en ons verrast, het aanzien van een avontuur krijgt.' Dat schrijft Goethe in 'Italiaanse reis', een 670 pagina's dikke pil waarin hij verslag doet van zijn Grand Tour door Italië. Goethe had Duitsland in 1786 achter zich gelaten - iets met een getrouwde vrouw, en om zichzelf opnieuw uit te vinden. Pak 'm beet twee jaar was hij onderweg, voornamelijk in een postkoets, soms per boot of op de rug van een muilezel. Hard ging het allemaal niet, maar juist daarom genoot Goethe tot in zijn vezels van elke kilometer. Het landschap, de architectuur, de mensen en hun manier van leven - als een spons zoog hij de indrukken op. Zijn enthousiasme spat in 'Italiaanse reis' van de pagina's.

Goethe had gelijk: reizen is een avontuur, en helemaal als je er ruim de tijd voor neemt. Dat ontdekte ik afgelopen zomer toen ik een deel van Goethe's route volgde. Niet per muilezel of postkoets, maar met de trein, op Interrail door België, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Griekenland. Het was mijn eerste Interrail-ervaring en daarvoor was ik met mijn vijftig jaar best oud, maar wat gaf het. Ik vond het ronduit verrukkelijk. Want de trein, ontdekte ik, is het ultieme vervoermiddel voor slow travel, voor onderweg zijn in de laagste versnelling.

De Grand Tour van mijn reisgezelschap begon in Antwerpen en voerde via Heidelberg, München en Innsbruck naar Florence. Vervolgens spoorden we weer een stukje noordwaarts via Bologna, en zakten we pal langs de Adriatische kust af naar Ancona. Daar pakten we de nachtboot - dat kan óók met een Interrail-pas - naar het Griekse Patras, om in Athene te eindigen.

In Antwerpen ontdekte ik dat stations als een kathedraal kunnen zijn, waar een uurtje stukslaan tot de volgende trein bepaald geen straf is. Met open mond bestudeerde ik de overdaad aan bladgoud, de spiegels, hoge koepel en marmeren vloer in de hal. Ik ontdekte het charmante, historische centrum van studentenstad Heidelberg, waar de zon de Neckar deed schitteren. München betoverde me. Nooit geweten dat deze stad zo veel te bieden heeft: interessante musea, prachtige parken, een paleis waarbij Soestdijk verbleekt. Ik bracht zomaar een dag door in Innsbruck, waar de kabeltrein me op ruim 2200 meter tussen besneeuwde bergtoppen afzette.

In een Stube smulde ik die avond van een schnitzel formaat stoeptegel en warme Apfelstrudel, waarna ik op de nachttrein naar Florence stapte. Hoe romantisch klinkt dat, dacht ik. En hoe bijzonder: we gaan vannacht de Alpen over en worden wakker in die prachtige Toscaanse stad. De conductrice van de Oostenrijkse spoorwegen bracht mijn reisgenote en mij naar onze slaapcoupé, waar ze de bedden al met gesteven lakens had opgemaakt. Hoe laat ze ons zou wekken voor het ontbijt? En of we misschien nog zin hadden in een slaapmutsje? "Rotwein oder Sekt, Mädel?" Die nacht wiegde de trein me in een verrukkelijke slaap.

Een paar heerlijke dagen sporen en een nacht op zee later kwamen we in Griekenland aan. In Athene at ons reisgezelschap voor het laatst samen, aan de voet van de Akropolis. We proostten op nieuwe vriendschappen, en op het leven.

Tot op de minuut gepland of juist op de bonnefooi - zo'n Interrail-trip maak je zo avontuurlijk als je zelf wilt. Het meest geniet je van het onderweg zijn. Dat gaat ongeveer zo: zodra de fluit heeft geklonken en de trein het station uitrijdt, valt die zware deken van alledaags gejakker en gestress van je schouders. Ontspannen leun je achterover. Je kunt een boek lezen, een drankje doen of gewoon een beetje dommelen. De coupé biedt - ook figuurlijk - volop ruimte om met een onbekende een gesprek aan te knopen. En dat allemaal terwijl de mooiste landschappen als een postkaart aan het treinraam voorbijglijden. Overal dronk ik de beelden gulzig in. Ik drukte mijn neus tegen het raam, als een kind zo opgewonden. We gleden langs bossen, dan weer uitgestrekte velden. Slaperige dorpjes tegen een heuvel geplakt, een kerktoren aan de horizon. Hier en daar een boerderij, lome chocolademelkkoeien in een weiland. Af en toe dacht ik aan Goethe. Wat er ook allemaal was veranderd sinds hij hier was, de wonderschone Alpen toch niet.

Trek de vergelijking met slow cooking en de trein is een stoofschotel: wat de tijd krijgt, kan rijpen en langzaam smaak ontwikkelen. Die tijd had ik. Ik zag en beleefde Europa als nooit tevoren. Ik vond het een feestje. Goethe kwam als herboren terug. Vooruit, zo veel impact had mijn Interrail-avontuur nou ook weer niet gehad. Maar ik bruiste van de energie toen ik in Utrecht uit de ICE stapte. Het is dus waar, bedacht ik, reizen kan een doel zijn. En wat voor doel.

undefined

Interrail-routes

Interrail is een netwerk van honderden spoorlijnen, samen goed voor 250.000 kilometer, in dertig landen. Van de Noorse fjorden tot de Spaanse costa's; de mogelijkheden zijn oneindig. De Interrail-pas is ook geldig op een groot aantal veerboten.

Een beroemde route is de Grand Tour, die voert langs vijf Europese metropolen: Parijs, Brussel, Amsterdam, Frankfurt en Wenen. Interrail op z'n best, ook als je de steden al kent.

Wie het nieuwe Europa wil verkennen, gaat voor Oost Best. Dé manier om een paar van de jongste leden van de Europese Unie te leren kennen. De route voert naar Warschau, Ostrava, Praag en Boedapest.

undefined

Interrail Global Pass

Een Interrail Global Pass is er vanaf 200 euro voor jongeren tot en met 25 jaar. Prijzen voor volwassenen vanaf 264 euro, gereduceerde tarieven voor 60-plussers. Op reis met de (klein)kinderen? Per persoon mogen 2 kinderen t/m 11 jaar gratis mee. Let op: voor sommige treinen gelden toeslagen en/of reserveringskosten.

Tip: download de Interrail Rail Planner App. Ook offline te gebruiken.

Meer informatie op www.interrail.e

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden