Opinie

Onderonsje met onbekende Lloyd Webber

AMSTERDAM - ,,Welkom op ónze avond. Zeer ongebruikelijk, maar regisseur Koen van Dijk opent zélf de voorstelling 'Aspects of Love', als een onderonsje, met een kort welkomstpraatje. ,,Vanavond spelen we niet voor u. Dit is een projectje voor óns plezier.''

Vreemd, maar het betreft dan ook een bijzondere uitvoering. Tussen de vele grootse musicals die Nederland momenteel rijk is, met steeds vaker open eindes wat betreft speeldata, speelt deze voorstelling slechts drie keer. De musical gaat in een concertversie, zonder orkest -maar met twee vleugels en prachtige arrangementen- en wordt uitgevoerd door grotendeels doorgewinterde musicalsterren die belangeloos meewerken, gewoon omdat ze het leuk vinden.

Nou ja, wellicht lonken ze ook naar een rol in de echte uitvoering, als die er ooit komt, want niet voor niets zijn er ook tientallen theaterdirecteuren uitgenodigd om te zien of zij 'Aspects of Love' in een toekomstige volledig geënsceneerde versie willen boeken.

Op de vraag of ze dat zouden willen, is niet één, twee drie een antwoord te geven. 'Aspects of Love' is geen kant-en-klaar succes project. De muziek is van musical-gigant Andrew Lloyd Webber, die ook tekende voor de jarenlange successen van toppers als 'Cats', 'The Phantom of the Opera' en 'Jesus Christ Superstar' (welke laatste overigens vanaf volgende week weer in Amsterdam speelt).

'Aspects of Love' is een relatief onbekend werk van Lloyd Webber, hoewel het toch enkele jaren op West End en Broadway draaide. De musical bevat weinig topsongs. Eigenlijk is alleen het nummer 'Love Changes Everything' een hit geweest. Maar niet velen zullen weten dat het uit deze musical komt.

De muziek in 'Aspects of Love' is nogal kunstig en geconstrueerd. Alles is doorgecomponeerd. Er wordt dus geen woord gesproken. Enkele atonale klanken, mysterieuze akkoorden, soms grote en onverwachte intervallen en af en toe meerdere door elkaar lopende melodielijnen maken van deze musical een bijzondere ervaring die niet voor iedereen altijd even gemakkelijk in het oor zal liggen.

De vrouwen -Ryan van den Akker, Anne-Mieke Ruyten en Maaike Widdershoven- zingen de muziek prachtig, en opvallend knap gezien de korte periode waarin hier aan is gewerkt. De mannen, met name Filip Bolluyt, komen wat minder sterk en zuiver uit de verf.

Je zou de plot als een 'ménage à six' kunnen omschrijven. De zeventienjarige Alex valt op Rose, een wat oudere actrice, die er al snel met Alex' oom George vandoor gaat. George en Rose hebben ieder dan weer minnaars, en jaren later wordt Alex verliefd op Jenny, de inmiddels vijftienjarige dochter van Alex en George. Het verhaal kent aardig wat overeenkomsten met 'A Little Night Music' van Stephen Sondheim, maar dan met minder diepgang en humor, en een hoger boeketreeks-gehalte.

Daarbij helpt het nu niet dat deze concertversie dus niet uitgespeeld is. Er wordt weliswaar erg ingeleefd gezongen, en sommige scènes zijn ook enigszins geënsceneerd, waardoor je de personages een beetje leert kennen, maar helaas ligt de nadruk op 'een beetje'. De musical jakkert wel érg rap door de verhaallijnen en dus door alle oplaaiende en aflopende liefdesperikelen heen.

Het thema van het gelijknamige boek van David Garnett, waar het stuk op is gebaseerd, is 'de vrije liefde tegenover die éne liefde'. Een interessant thema, maar helaas resulteert het te veel in een uiteenzetting van wisselende partners en te weinig in inleving, meeleven, zinderende liefdesuitspattingen of pijnlijke dilemma's. Op een gegeven moment begint het je koud te laten. Je weet niet meer wie er nu van wie houdt en waarom. De enige die waarlijk je ziel raakt, is Maaike Widdershoven (Jenny) die met haar sprankelende bakvissenverliefdheid, laat zien en voelen wat pas échte 'Aspects of Love' zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden