Ondernemingsraad KLM vreest verlies eigen kapitaal

(ANP en TROUW)

De ondernemingsraad van KLM is 'zeer beducht' voor de financiële ontwikkelingen bij moederconcern Air France-KLM en de mogelijke gevolgen daarvan voor de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Dat liet de ondernemingsraad gisteren in een verklaring weten.

Air France-KLM wil dat de afzonderlijke werkmaatschappijen overtollig kasgeld gaan overdragen aan de holding. Op die manier kan de holding goedkoper kapitaal aantrekken voor investeringen. Die discussie over de overdracht baart de ondernemingsraad 'grote zorgen'.

Gevreesd wordt dat de eigen financiële draagkracht van KLM wordt aangetast, en dat geld van de Nederlandse poot van het bedrijf gebruikt wordt om verliezen bij Air France op te vangen.

"Geld dat wij hier met zijn allen verdiend hebben, vloeit straks weg naar Parijs", waarschuwde de voorzitter van de ondernemingsraad, Hanjo Redèl, gisteren in een toelichting.

Volgens Redèl druisen de plannen van AirFrance-KLM regelrecht in tegen de afspraken die de afgelopen jaren zijn gemaakt tussen de ondernemingsraad en de directie van KLM. Een deel van de organisatie is, met instemming van de ondernemingsraad, onder de paraplu Air France-KLM gebracht, maar dat geldt nadrukkelijk niet voor het beheer van de kas, zei hij.

Volgens Air France-KLM zal onder geen beding geld van de ene maatschappij binnen de groep naar de andere vloeien. Daar is de ondernemingsraad echter allerminst van overtuigd. "Wij hebben de afgelopen twee jaar geleerd op onze hoede te zijn", zei Redèl.

KLM moet volgens de ondernemingsraad over eigen financiële middelen blijven beschikken om te voorkomen dat voor elke investering een handtekening uit Parijs nodig is. Ook staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, infrastructuur) benadrukte eerder deze week het belang van financiële onafhankelijkheid voor KLM toen het CDA in de Tweede Kamer haar daarover aan de tand voelde. De staat heeft nog een belang in KLM en kan als aandeelhouder ook zijn stem laten horen.

Eerder deze week werd bekend dat de luchtvaartmaatschappij ongeveer 800 banen wil schrappen. Air France KLM hoopt dit aantal via een vrijwillige vertrekregeling te realiseren. Air-France kampt al een paar jaar met grote problemen, die nog werden vergroot door een staking eind vorig jaar.

Enerzijds heeft het bedrijf te maken met prijsvechters als Ryanair en EasyJet, op de langere routes ondervindt het bedrijf veel concurrentie van luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten, zoals Emirates.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden