Ondernemers in vervoer vrezen 'verkeersinfarct'

AMSTERDAM - De overheid heeft afgelopen jaren volop belangstelling getoond voor de nijpende verkeersproblemen in Nederland. Maar belangstelling is niet genoeg. Er moet snel helderheid komen over de aanpak van het dreigende “verkeersinfarct”.

De werkgevers in het goederen- en personenvervoer lijken genoeg te hebben van het uitblijven van zogenoemd 'flankerend beleid' om de verkeerscongestie aan te pakken. Gisteren presenteerde Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) een nieuwe beleidsnota vol constructieve taal. Maar in de nota 'collectief op weg' klinkt nauw verholen kritiek door op het uitblijven van overheidsmaatregelen tegen de enorme groei van het autoverkeer.

De investeringen van de overheid blijven zich toespitsen op uitbreiding van autowegen. Maar van het beloofde 'flankerende beleid' om het autogebruik terug te dringen, is nog niets terecht gekomen, aldus de opstellers van de nota. Rekeningrijden en tolheffing stuiten op allerlei bezwaren, waardoor het openbaar vervoer geen kans krijgt een adequaat alternatief te bieden voor de auto. Gevolg is dat het autogebruik ongeremd blijft groeien, terwijl het gebruik van bejubelde collectieve vervoersvormen de afgelopen jaren terugloopt. De KNV-nota is doorspekt met varianten van zinnetjes als: “Verbetering van de infrastructuur als enig (cursivering KNV, red.) antwoord op de problemen zal onvoldoende zijn om mobiliteit en bereikbaarheid te waarborgen.”

De werkgevers in het 'collectief vervoer' (openbaar en particulier, zoals taxi- en touringcarbedrijven) bieden zich aan als partner van de overheid, en willen zich via 'convenanten' vastleggen op afspraken over kwaliteitsverbetering en effectiviteit. Uit de nota klinkt eensgezinsheid tussen de doorgaans kibbelende branches binnen KNV: openbaar vervoer, particulier busvervoer, taxibedrijven en het goederenvervoer. Volgens KNV is een bundeling van krachten tussen de vervoerders en de overheid urgent.

Het KNV onderschrijft het belang van drastische veranderingen in het personenvervoer. In principe worden de voorstellen van de commissie Brokx onderschreven. Die commissie deed ingrijpende voorstellen om de verstarring in het openbaar vervoer te doorbreken: openbare aanbesteding van vervoer per regio, vrijere tarieven, een eigen invulling van het vervoersaanbod door de vervoerders en flexibeler arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Maar tot nu toe bleef het bij aanbesteding van twee kleine regio's.

KNV waarschuwt niet alles te verwachten van 'de markt'. Simpel gezegd: ongebreidelde concurrentie zal leiden tot een harde sanering in een vitale branche, en daardoor kan het kind met het badwater worden weggespoeld. “Het lijkt erop dat de overheid nauwelijks oog heeft voor de Europese concurrentie”, aldus woordvoerder H. Hameleers van KNV. “Grote Engelse en Franse bedrijven komen al op werkbezoek in Nederland. Zij hebben enorme kapitalen achter zich. Ze wachten op een kans om Nederland als stepping stone te gebruiken voor hun Europese uitbreidingsplannen.”

Concurrentie is goed, maar de branche moet in staat worden gesteld om een constructieve partner te zijn in de oplossing van de verkeersproblemen, meent KNV. Daarom pleit het om voorzichtig te zijn met het op grote schaal aanbesteden van vervoersregio's, en eerst te kijken hoe de eerste experimenten uitpakken.

Intussen moeten er volgens KNV duidelijke regels komen voor aanbesteding, zodat de vervoersbedrijven weten waar ze aan toe zijn. De commissie Brokx heeft allerlei voorstellen gedaan, maar het wachten is op beslissingen van de overheid. Zo is onduidelijk welke criteria gaan gelden bij aanbesteding, aan welke eisen bedrijven moeten voldoen en zelfs wie de aanbesteding gaat uitvoeren. De invulling daarvan blijft haken op de problemen die de overheid heeft bij het hervormen van het regionale bestuur en de vorming van vervoersregio's. “Dit soort vragen vertroebelen nogal eens een heldere visie op leefbaarheid en bereikbaarheid”, aldus KNV.

Bij het uitblijven van zo'n visie kan het collectieve vervoer geen uitkomst bieden voor het dreigende verkeersinfarct, stelt het KNV.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden