Ondernemen / Werken is té leuk

Ien Wiegers uit Amsterdam stopte op haar 46ste met werken en vertrok naar zonnig Spanje: veel lezen, lekker eten en de golfbaan. Na drie weken was ze terug. Ze verdient nu haar geld onder het motto: op je vijftigste begínt het pas.

Het was werkelijk een prachtig huis, daar in de heuvels van Alicante. ,,De omgeving daar is beeldig'', zegt Ien Wiegers. ,,Ik dacht: een beetje wonen, een beetje golven.'' Maar toen kwam de buurman. ,,Die maaide om elf uur zijn heg, en de volgende dag weer op dat tijdstip, en de dag daarop weer. De vrouw aan de overkant liet elke dag op precies dezelfde tijden haar hondje uit. Ik zag haar steeds de weg aflopen. En dat benauwde snel.'' Dus pakten Wiegers en haar partner de koffers weer. Boeken opgeborgen, nietsdoen was niks voor haar.

Wiegers (inmiddels 50) had tot haar vertrek naar Spanje in het familiebedrijf Theatex gewerkt, dat textiele decorprodukties levert voor het theater en de tv. Ze had Joop van de Ende als klant, John de Mol, het Nederlands Danstheater, de Stopera. En ze tekende voor de opening van de Amsterdamse Arena waarbij een doek van 360 meter omtrek en 36 meter hoogte naar beneden kwam.

Ze had een prachtig leven, zegt ze, ,,maar het was wel stressen van première naar deadline. Geeft niets, ik ben in dit ritme opgevoed. Als kind al stond ik er niet van te kijken als mijn vader plotseling de vakantie drie dagen uitstelde omdat hij nog even naar de Komedie moest. Nooit vrij zijn, thuis gebeld worden, improviseren -zo is het altijd gegaan.''

Iedereen in die wereld kende haar. ,,En achteraf bleek dat dit een enorme luxe was. Maar op een gegeven moment vond ik dat het genoeg was. Ik was een sneltrein, maar je kunt ook zeggen dat ik in een cocon leefde.'' Stoppen met werken, en een huis in Spanje moesten daar verandering in brengen. Dacht ze. ,,Ik had genoeg geld, en je kunt toch maar één jasje tegelijk aan, nietwaar?''

Vier jaar later is Wiegers weer helemaal terug. Ze vertelt over het bedrijf dat ze is gestart voor een Italiaanse geldschieter en dat enorme prints op textiel en pvc drukt, die bijvoorbeeld als reclame aan gevels kunnen worden gehangen. ,,Ik heb dat anderhalf jaar gedaan, maar merkte dat ik weer offertes zat te maken, en dat had ik wel gezien. Bovendien valt het mij niet mee me als werknemer te gedragen, met een werkgever boven je.'' En ze werd adviseur van Petra Blaise van Inside-Outside, die de interieurs ontwerpt voor de scheppingen van Rem Koolhaas. Maar dat was, zoals ze zegt, 'niet genoeg meer'.

Juist op dat moment viel haar oog op een advertentie in de krant van Topsenior, een werving- en selectiebureau voor 45-plussers, dat werd geleid door Eva Meenhorst. De beide vrouwen zouden compagnons worden, als wist Wiegers dat nog niet toen ze Meenhorst voor de eerste keer ontmoette. ,,Het klikte meteen'', zegt Wiegers, ,,en het bleek dat we beiden met precies dezelfde ideeën rondliepen. We verzetten ons beiden tegen de gedachte dat het leven na je vijftigste zo'n beetje geleefd is. Wij draaien het juist om, het leven begint dan pas, en dat vinden wij niet alleen. Daar ligt dus commercieel gezien een enorme markt.''

Het eerste wapenfeit van de twee vrouwen was de oprichting van Eigenwijz, een activiteitensociëteit voor mensen van boven de veertig. ,,We zagen dat veel mensen die zijn opgehouden met werken, weer aan de slag gaan vanwege de sociale contacten. Wij dachten: die kunnen wij ook aanbieden, en we richtten ons op het topsegment: de beter gesitueerde mannen en vrouwen. We organiseerden rally's met oldtimers, vlieglessen op vliegveld Lelystad, schermcursussen, maar ook werd er gewoon samen gegeten. We hebben dit project nu even in 'hold' gezet, omdat we te weinig mannelijke deelnemers hebben, en ik heb geen zin om speciaal mannen te lokken.''

Trouwens, Wiegers had al weer een volgend project op stapel staan. In het familiebedrijf Theatex was ze altijd door secretaresses geholpen als haar computer vastliep of als ze een bestand niet wist te openen. In haar samenwerking met Meenhorst stond ze er vaak alleen voor. Zo ontstond de gedachte: veertigers en vijftigers willen wel degelijk met nieuwe technieken omgaan, maar ze zijn er alleen niet mee opgevoed. Daardoor komen ze in het gebruik allerlei vragen tegen.

Dus bedacht ze de Nationale Computer Hulplijn. Wie 0900-5060700 belt krijgt voor 0,70 euro per minuut antwoord op de meest simpele vragen. ,,Een helpdesk als onderdeel van je garantie geeft doorgaans alleen antwoord op vragen over de hardware, en de hulplijn van Microsoft is niet te betalen. Nergens was plaats voor vragen van mensen die online willen, maar geen ervaring hebben. En neem van mij aan: mensen wíllen de gebruiksaanwijzing helemaal niet lezen. We hebben eerst een pilot gedraaid, zijn sinds september officieel van start gegaan, en het loopt fantastisch.''

Gebruikers stellen vragen als 'Ik kan alleen maar hoofdletters tikken' of 'Hoe verzet ik mijn kantlijn?'. ,,Geeft helemaal niets. Natuurlijk stel je deze vragen als je geen cursus achter de rug hebt. Daar zijn wij voor.'' Wiegers startte voor dit doel geen eigen helpdesk, maar huurde ruimte in bij een bestaande service en schoolde de medewerkers die haar klanten te woord staan. ,,Ze vinden het fantastisch. Als ze in dienst zijn van een computerfirma, moeten ze de klanten zo snel mogelijk te woord staan. Bij ons betaalt de klant per minuut, dus het maakt niet uit of een gesprek nu vijf of vijftien minuten duurt. Ze kunnen in alle rust de 45-plussers op weg helpen. En dat doen ze met plezier, het is net alsof ze hun eigen ouders de weg op internet wijzen.'' De Nationale Computer Hulplijn behandelt trouwens ook vragen over printers, mobiele telefoons, scanners, dvd-spelers en video's, sinds maart zelfs in het Turks.

Wiegers gaat binnenkort de service voor 45-plussers uitbreiden. Ze heeft net een deal met een computerleverancier gesloten. Klanten kopen een computer, maar het bedrijf installeert deze thuis, met alles er op en eraan, en de klant krijgt een abonnement op onze hulplijn. Dat moet voorkomen dat de gekochte computer maanden in de verpakking blijft staan omdat de kinderen geen tijd hebben hun ouders te helpen. ,,Natuurlijk betalen ze voor deze service, maar daartoe zijn veel ouderen ook bereid.''

Toch is de computerhulplijn slechts de aftrap voor de tweede helft van Wiegers. Ze heeft Roel Pieper gevraagd als adviseur en gaat met hem de toekomst van communicatie voor 45-plussers doornemen. Ze helpt vrienden bij het opzetten van bedrijven, soms alleen al door in een pakje bij onderhandelingsgesprekken aanwezig te zijn. ,,Netwerken is zo fantastisch'', zegt ze.

,,Ik besef nu pas dat ik in het familiebedrijf in een gespreid bedje lag. Ik heb keihard moeten werken, maar iedereen kende mij, en als ze me niet kenden, wisten ze wie mijn vader was. Alle deuren stonden open, terwijl in deze voor mij nieuwe branche alle deuren dichtzitten. Eva en ik zijn geen heren met koffertjes. We moeten ons echt naar binnen kletsen! Maar als dat dan lukt, geeft dit zo'n kick. Deze ervaringen zijn ook goed voor mijn karaktervorming. Ik leer weer knokken. Echt, werken is té leuk om er mee te stoppen.'' Al is er tegenwoordig ook ruimte voor vakanties. Ze gaat er heus regelmatig op uit, verzekert ze.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden