Onderlinge strijd helpt KLM niet in gevecht tegen Franse overheersing

null Beeld anp
Beeld anp

Onderling vertrouwen. Daar moet Air France-KLM de komende jaren naar toe werken. Tenminste zo doet de titel van de nieuwe strategie 'Trust together', die morgen wordt gepresenteerd, vermoeden. Het gaat nog een lastige klus worden voor de nieuwe topman Jean-Marc Janaillac, want laat er nu juist met dat onderling vertrouwen een hoop mis zijn. Op verschillende fronten.

Elisa Hermanides

Zo is er momenteel bar weinig vertrouwen tussen het cabinepersoneel en de top van KLM. Vanochtend bleek dat het conflict tussen de twee partijen verder dreigt te escaleren: KLM spant een kort geding aan om de werkonderbrekingen die de FNV komende donderdag organiseert tegen te houden. Na eerdere stakingen van tien en twintig minuten voor het vertrek van elke vlucht vanaf Schiphol, wil de vakbond nu het cabinepersoneel het werk voor een half uur laten neerleggen. Het cabinepersoneel staakt omdat KLM een medewerker minder meestuurt op een deel van de vluchten vanwege bezuinigingen. Op de achtergrond speelt ook nog eens een ruzie over pensioengeld.

Het is niet het eerste conflict tussen de luchtvaartmaatschappij en haar medewerkers. Waren acties en werkonderbrekingen tot voor kort vooral een probleem bij de Franse tak van het bedrijf, inmiddels heeft ook KLM om de haverklap ruzie met het personeel. Eerder was er onder meer een botsing met het cabinepersoneel over een versobering van de arbeidsvoorwaarden en een rechtszaak over het pensioengeld van de piloten. Niet bepaald goed voor het vertrouwen binnen de organisatie.

Franse overheersing

Maar ook op hoger niveau is er sprake van wantrouwen. KLM is er continue op bedacht dat moederbedrijf Air France-KLM te veel macht naar zich toe trekt. En dan gaat het niet alleen om de medewerkers, ook de top heeft een niet al te makkelijke verhouding met de Fransen. Dat bleek al na afloop van de presentatie van de halfjaarcijfers afgelopen zomer, toen Pieter Elbers mokte over de kleine hoeveelheid tijd die hij had gekregen om iets te vertellen over de prestaties van KLM, die er een stuk beter uitzagen dan die van het Franse zusterbedrijf Air France.

De angst voor Franse overheersing is niet uit de lucht gegrepen. Onder de vorige topman van het concern was er het plan om kasgeld van KLM over te hevelen naar het moederbedrijf in Parijs. Ook woedde er een discussie over de zeggenschap bij prijsvechter Transavia, die van KLM dreigde te worden afgepakt. Verder doen er vaak geruchten de ronde over het overhevelen van vluchten en banen van Nederland naar Frankrijk. Ook nu weer, maar minister Jeroen Dijsselbloem van financiën probeerde vorige week de gemoederen te bedaren door de Tweede Kamer te bezweren dat Air France-KLM hiervoor geen plannen heeft.

Zeggenschap

Feit is dat de macht formeel al in handen is bij de Fransen sinds de fusie in 2004, die eigenlijk een overname van KLM door Air France was. In de raad van bestuur van vijftien man zitten slechts vier Nederlanders. En met een aandeel van 5,9 procent heeft de Nederlandse overheid ook niet al te veel in de melk te brokkelen. Jean-Marc Janaillac kan dus doen wat hij wil om de luchtvaartmaatschappij naar zijn hand te zetten. Zeker nu het Elbers niet zonder meer lukt om via de vermaarde Nederlandse overlegcultuur zijn personeel mee te krijgen in de bezuinigingen.

En Janaillac zal iets moeten doen. Het Frans-Nederlandse bedrijf is nog altijd niet voldoende bewapend tegen de keiharde concurrentie van budgetmaatschappijen en maatschappijen uit het Midden-Oosten. De kosten bij Air France-KLM zijn, onder meer vanwege de goede arbeidsvoorwaarden, nog altijd te hoog om de Ryanairs en Etihads van deze wereld bij te kunnen benen.

Naar verluidt zal Janaillac in ieder geval Frédéric Gagey, de huidige topman van Air France, verzoeken om zijn baan te verruilen voor die van financieel topman van het moederbedrijf. Janaillac zelf zal dan het heft in handen nemen bij Air France. Morgen blijkt of de vrees dat de zeggenschap van KLM binnen het concern zo verder verkleind wordt, terecht is.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden