Ondanks succes in Sotsji haakt er weer een sponsor af

Na TVM, BAM en Activia stopt ook Liga. Toch hoeft schaatsen zich geen zorgen te maken.

Nederland was als schaatsbolwerk blikvanger tijdens de Olympische Winterspelen in Sotsji. Nooit eerder won één land tijdens één winterse olympiade in één sport 23 medailles. Toch was het al tijdens de totstandkoming van dit record onzeker of de voorwaarden daarvoor nogmaals kunnen worden geschapen.

De basis voor het opvallende succes is gelegd binnen de zeven commerciële schaatsteams, die samen met de hoofdsponsor van de KNSB zo'n vijftien miljoen euro in de sport investeren. Met dat kapitaal loopt Nederland internationaal voorop met kennis en faciliteiten en is een concurrerend klimaat geschapen waarin de beste rijders bovendrijven.

Maar hoe moet het verder in een periode van economische crisis, onderlinge onenigheid en vooral afscheidnemende sponsors? Gisteren maakte Liga bekend dat het na vier jaar stopt met steun voor de ploeg van Marianne Timmer en Gianni Romme, ondanks de twee bronzen medailles van sprintster Margot Boer.

Team Liga kan aanschuiven in de rij van ploegen die al op zoek zijn naar een nieuwe hoofdsponsor. Al eerder maakten TVM, BAM en Activia bekend zich uit het schaatsen terug te trekken. Al is BAM aan het twijfelen geslagen na het succes van Jorrit Bergsma en Bob de Jong in Sotsji. Beslist.nl, de sprintploeg waarin Michel Mulder excelleert, heeft over voortzetting van het (aflopende) contract nog geen beslissing genomen.

Vorig jaar dreigde Kees Verpalen, directeur van Beslist.nl, ermee te stoppen. De reden is een langlopend conflict tussen de Vereniging Professionele Schaatsploegen (VPS) en de KNSB. Met name de verdeling van sponsorlogo's op de wedstrijdpakken is een bron van onvrede. Vijf dagen voor de Winterspelen kwam het conflict tot uitbarsting. Het uitblijven van een bevredigende oplossing zou belemmerend kunnen werken bij het vinden van nieuwe sponsors.

Toch vindt de vooraanstaande sportmarketeer Frank van den Wall Bake niet dat het schaatsen zich veel zorgen hoeft te maken. Volgens hem ligt de basis voor een oplossing van het conflict op tafel. "Daarbij moet niet alleen worden gekeken naar de exposure op de pakken, maar ook naar de communicatie tussen de ploegen en de KNSB. Die is belabberd. Het succes in Sotsji is ideaal voor een goed sponsorklimaat. In harmonie naar buiten treden helpt daarbij."

Ondanks de crisis denkt hij dat het Nederlandse schaatsen zijn gezonde financiële basis zal behouden. "Misschien wel dankzij de crisis, want juist dan zoeken bedrijven nog nadrukkelijker naar onderscheidende communicatiemogelijkheden. Kijk je naar de verhouding prijs/prestatie, dan is schaatsen het beste wat je kunt hebben."

Volgens de marketeer zijn de ploegen van TVM en Liga ver in de onderhandelingen met een grote partij. Voorts denkt hij dat Beslist.nl verder zal gaan in het schaatsen.

De huidige wisseling van de sponsorwacht is gebruikelijk na een olympische cyclus. Het heeft even tijd nodig voor nieuwe partijen hun posities hebben ingenomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden