Ondanks hogere winst stelt Unilever belegger teleur

rotterdam – Unilever, de Nederlands-Britse voedings- en wasmiddelengigant, is in de eerste zes maanden van dit jaar in Europa teruggekeerd naar groei.

In Nederland was er zelfs ’sterke’ vooruitgang. Ook slaagde het concern erin zijn „concurrentievermogen grotendeels te herstellen”. Wel ging daarbij enig marktaandeel verloren en vielen de verkopen van ijsthee lager uit, zo maakte Unilever – met merken als Omo, Knorr en Magnum – gisteren bekend.

Wereldwijd steeg de omzet in het eerste halfjaar met 5,8 procent naar 19,8 miljard euro. De concernwinst ging daarbij zelfs met 19 procent omhoog, naar 2,1 miljard euro.

Ondanks de fraaie resultaten kelderde de beurskoers van het aandeel met ruim vier procent. Aanleiding waren nog veel betere prestaties bij Unilevers grootste rivaal Procter & Gamble.

Unilever wil de strijd aanbinden met nieuwe producten, zoals ’verse' soep-in-pak en ’milde zelfbruiners’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden