Update

‘Onbewaakte overweg is afgrijselijk’

Hulpdiensten aan het werk op het spoor bij de Oude Trekweg bij Harlingen waar een auto in botsing kwam met een trein. Het ongeval gebeurde op een onbewaakte overweg op particulier terrein.Beeld ANP

Iedereen vindt dat ze moeten verdwijnen. Hoe kan het dat Nederland nog steeds onbewaakte overgangen heeft?

Een botsing tussen een trein en een auto bij Harlingen heeft vandaag een vader en een zoon het ­leven gekost. Het ongeval gebeurde op een onbewaakte spoorwegovergang aan een private weg naar een boerderij. Spoorbomen of bellen waren niet aanwezig. Alleen knipperende lampen die rood werden bij een naderende trein waarschuwden voetgangers, fietsers en automobilisten.

Het is de tweede keer in korte tijd dat er bij die overweg een ongeluk ­gebeurt. Begin februari botsten een auto en trein op elkaar, er viel een gewonde. Prorail was in gesprek met de eigenaar van de grond om de spoorwegovergang op te heffen, liet directeur Pier Eringa vandaag weten. Er zou een parallelweg komen waarlangs de boer van zijn land af kon.

Tekst loopt door onder de tweet.

“Overwegen zijn levensgevaarlijk”, aldus Prorail-directeur Eringa. “Onbewaakt zijn ze afgrijselijk.” ­Nederland telt zo’n 2.500 spoorwegovergangen, waarvan 120 onbewaakt zijn. Prorail wil van de onbewaakte spoorwegen af en is bezig ze te sluiten of beter te beveiligen. Staatssecretaris Sharon Dijksma van infrastructuur en milieu trok hier begin dit jaar nog 25 miljoen euro extra voor uit. 

Prioriteit kregen onbewaakte overwegen aan drukke publieke wegen. Private overwegen, zoals die bij Harlingen, stonden nog niet op het programma. “In Harlingen waren we constructief in overleg”, zei Eringa. “De plannen liggen er, die moeten worden uitgevoerd, maar dat kost enige tijd.”

Beveiligen vaak niet rendabel

Dat Nederland nog onbewaakte overwegen heeft, is volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft niet vreemd. “Vaak is het niet rendabel om ze te beveiligen. Over particuliere overwegen rijden alleen bewoners en visite.” Volgens Van Wee is het soms effectiever om geld elders te besteden, zoals op een gevaarlijk kruispunt. “Een overweg afsluiten, kan een ramp zijn voor bewoners die dan flink moeten omrijden.”

Ongelukken op onbewaakte overwegen zijn fors in aantal afgenomen, blijkt uit cijfers van Prorail. In 2016 waren er 26 ongevallen op het spoor, waarvan twee bij onbewaakte overwegen. Volgens Prorail is het aantal doden in dertig jaar met 95 procent gedaald: in 1986 kwamen 68 mensen om na een botsing met een trein op een overweg, in 2016 nog 4. Vorig jaar kwam in Dalfsen een machinist om het leven, toen een trein op een hoogwerker botste. In Winsum raakten achttien reizigers gewond, nadat een trein tegen een melkwagen was gereden. Twee keer eerder vond op die inmiddels gesloten overweg een ongeluk plaats met dodelijke afloop.

Burgemeester Roel Sluiter van Harlingen drong vandaag bij Prorail aan op extra borden bij de overgang. “De overweg nu sluiten is helaas geen optie, omdat het de enige toegangsweg naar de boerderij is. Tot er een nieuwe route is, moeten we alles op alles zetten om te zorgen dat hier geen ongelukken meer plaatsvinden.”

De inzittenden van de auto die vandaag omkwamen, keerden terug van een uitje van de Prins Johan Frisoschool in Harlingen, om bij een boerderij naar lammetjes te kijken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden