Omzet Unilever groeit vooral in opkomende landen

amsterdam – De toekomstkansen voor Unilever liggen steeds meer in opkomende markten. West-Europa boet in aan belang.

Dat blijkt uit de cijfers die het wereldwijde concern van levensmiddelen en verzorgingsproducten, bekend van merken als Dove, Omo en Cif, gisteren presenteerde over het laatste kwartaal van 2009 en het hele afgelopen jaar. De onderliggende omzet – exclusief valutaschommelingen en de verkoop van bedrijfsonderdelen – groeide vorig jaar in Azië, Afrika en Oost-Europa 7,7 procent, wat Unilevertopman Paul Polman tevreden stemt. „We hebben onze leidende posities in ontwikkelingslanden en opkomende markten verder versterkt.”

In West-Europa boekte het bedrijf 1,9 procent minder omzet. Verdere omzetdaling werd vorig jaar bovendien voorkomen door prijsverlagingen, mogelijk gemaakt door bezuinigingen en lagere grondstofkosten. Toch is Polman ook over dit resultaat te spreken; de groei lijkt weer binnen handbereik. In Zuid- en Latijns-Amerika groeide Unilever in 2009 4,2 procent, in Noord-Amerika 0,8.

Sinds de economische crisis is de strategie van het bedrijf vooral, te investeren in merken en marktaandelen, om optimaal te profiteren zodra de wereldeconomie weer aantrekt. Polman vindt dat deze aanpak werkt. „Onze merken zijn sterker”, zegt hij. Door innovaties, maar ook door meer reclame en promoties. Aan het laatste gaf het concern alleen al in Europa 10 procent meer uit.

Het concern boekte in de Benelux-landen nog wel omzetgroei (1 procent, tot ruim 1,7 miljard euro), onder meer door nieuwe Lipton-theesmaken en ijssoorten, maar ook door een succesvolle introductie van Unox biologische soepen, Knorr-maaltijden en Becel-brood.

De meeste omzetgroei maakte Unilever wereldwijd met de schoonmaakproducten – onder andere in China, Brazilië en Latijns-Amerika. Unilever scoorde ook goed met zijn persoonlijke verzorgingsproducten (groei van 5,3 procent) met onder andere nieuwe producten voor de merken Dove (in Zuid-Europa) en Axe (Verenigde Staten). In de voedingsdivisie deden ijsproducten en dranken het goed (4 procent). Sauzen en margarines verloren vorig jaar terrein, onder andere door groeiende concurrentie van huismerken.

De winst die Unilever wereldwijd boekte bedroeg vorig jaar 3,9 miljard euro, tegen 5,2 miljard in 2008.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden