Omzet supermarkten stijgt bijna drie procent

(Novum/Betten) - De omzet van de Nederlandse supermarkten is in het eerste halfjaar van 2007 met 2,9% gestegen tot EUR 13,86 miljard. Dat is dinsdag bekendgemaakt door onderzoeksbureau GfK. In dezelfde periode een jaar geleden bedroeg de omzet nog EUR 13,48 miljard.

De stijging wordt veroorzaakt doordat de consument per supermarktbezoek 2,5% meer uitgaf; de waarde van de gemiddelde kassabon steeg van EUR 20,17 in de eerste zes maanden van 2006 naar EUR 20,67 in de eerste helft van 2007.

In het tweede kwartaal van 2007 is de groei van de waarde van de kassabon met 1,2% 'beduidend lager' dan de groei in het eerste kwartaal (+4.0%). Daarentegen ligt wel de omzetgroei in het eerste en tweede kwartaal 'vrijwel gelijk' op 2,9%.

Voor heel 2007 wordt een omzetgroei van circa 3% verwacht, waardoor de supermarktomzet uitkomt op ongeveer EUR 28 miljard. "De gevolgen van de imago prijspositionering van Albert Heijn en de expansie van Jumbo, Plus en Lidl zijn nog steeds zichtbaar in de ontwikkelingen van de klantenkringen van de supermarktformules", aldus het onderzoeksbureau.

Sinds het jaar 2003 hebben Jumbo, AH, Plus en Lidl beduidend meer klanten, terwijl Konmar, Edah en Aldi tot en met week 24 van 2007 veel minder klanten hebben aangetrokken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden