Omvaren via België kost schippers geld

Kapotte stuw | De Maas blijft nog wel even gestremd. Dat kost transportbedrijven miljoenen euro's per week, zegt brancheorganisatie Evo.

Volgens verladersorganisatie Evo zullen bedrijven die afhankelijk zijn van de Maas in totaal miljoenen euro's per week mislopen. "Kleine bedrijven kost het nu een halve ton à een ton per week", zegt Jeroen Bol van Evo. "En de eerste week van het jaar is nog een opstartweek. Vanaf volgende week gaat de schade hard oplopen."


Door de botsing van een tankschip tegen de stuw bij Grave is er geen scheepvaart mogelijk op de Maas tussen Sambeek en Grave. Hoe lang het duurt voor er weer scheepvaart op de Maas mogelijk is, is niet bekend. Waarschijnlijk is het Maas-Waalkanaal vanaf morgen weer beperkt bevaarbaar, nadat er water vanuit de Maas het kanaal in is gepompt.


Daardoor worden bedrijven bij Nijmegen weer bereikbaar en kunnen 26 schepen die al een week vast zitten, wegvaren. De schade aan de binnenvaart is fors, zegt een woordvoerster namens branchevereniging BVB. "Bedragen noemen is moeilijk, maar 75 tot 100 schepen per dag moeten omvaren via België. Daardoor zijn ze zo'n 14 tot 48 uur langer onderweg."


Bovendien kunnen de schepen minder vracht meenemen, door een kleinere diepgang en bruggen die lager zijn dan die over de Maas. Dat kost verladers weer geld, die moeten extra schepen inzetten.


Veel schippers informeren bij de BVB of zij schadeclaims kunnen indienen. Bij EOC, dat meer dan de helft van de beroepsvaart verzekert, valt het aantal claims tot dusver mee, zegt bestuurder Martin Visser. "Schepen die vastliggen, kunnen gebruikmaken van een stremmingsdekking. Die vergoedt de vaste kosten en de gederfde winst." Bij verzekeraar TVM hebben zich vooral eigenaars gemeld van woonboten die door het lage waterpeil schuin zijn komen te liggen. Dat gaat tot nu toe om een paar 1000 euro schade, zegt een woordvoerder. " Dat kan oplopen als het water weer gaat stijgen."


Binnenvaarschippers kunnen geleden schade verhalen op de veroorzaker. De verzekeraars en belangenclubs denken dat de aansprakelijkheid ligt bij de Slowaakse schipper of de Duitse rederij. Volgens Martin Visser van verzekeraar EOC komt geld dat wordt uitgekeerd eerst bij Rijkswaterstaat als benadeelde. "Pas daarna zijn de schippers aan de beurt. Het is de vraag of er dan nog wat over is."


Rijkswaterstaat sloot de schutsluis - die is er voor noodgevallen - pas een paar uur na het ongeluk, waardoor het waterpeil in het Maas-Waalkanaal onnodig ver zakte. De brancheverenigingen en verzekeraars nemen dit Rijkswaterstaat niet kwalijk. "Als BVB zijn wij vooral bezig met het continueren van de vaart en de logistiek", zegt de woordvoerster. "Wij zijn erg te spreken over de pro-actieve houding van Rijkswaterstaat in dit unieke voorval." De binnenvaartclub is blij dat de waterwegenbeheerder na het ongeluk grotere schepen toestond op meer vaarwegen te varen en dat er pompen kwamen om het waterpeil in het kanaal op te krikken.


Volgens verzekeraar Visser wordt het zeer gecompliceerd om de overheidsdienst aansprakelijk te stellen. "Het zou heel lang duren en het wordt lastig om schuld aan te tonen."


Minister Schultz van infrastructuur bezocht Grave gisteren. Daar verzocht Jeroen Bol van Evo haar om de zogeheten Rijkscompensatieregeling in te stellen voor de getroffen ondernemers. Dan vergoedt het Rijk schade die het gevolg is van onderhoudswerkzaamheden.


Dat was recent bijvoorbeeld het geval bij de Merwedebrug. Schultz beloofde te onderzoeken of de regeling ingesteld kan worden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden