Omroep Llink is niet groen genoeg

Rien Aerts, voorzitter van het Klimaatcentrum van de Universiteit van Amsterdam, vindt het raar dat een 'duurzame omroep' een eigen reisprogramma heeft. (Marcel Gansevoort)

De programma’s van omroep Llink zijn niet groen genoeg, vinden deskundigen uit het duurzame veld. Ze zijn te lichtvoetig en te weinig consumentgericht. En alle vlieguren die de ’3 op reis’- presentatoren maken, geven een verkeerd signaal af, stelt Rien Aerts, voorzitter van het Klimaatcentrum van de Universiteit van Amsterdam.

„Niet iedere splinteromroep in Hilversum hoeft een eigen reisprogramma te hebben", vindt Aerts. „En voor een omroep die zich als duurzaam profileert, is het al helemaal raar. Er zijn genoeg mooie reisprogramma’s aan te kopen."

Het gaat slecht met de groene omroep Llink, die zich specifiek op jongeren richt. Zowel financieel als qua ledenaantal. Het voortbestaan van de idealistische omroep is uiterst onzeker, nu de Nederlandse Publieke Omroep de subsidie aan Llink heeft stopgezet.

Volgens GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema demonstreren de problemen bij Llink hoe moeilijk het is ’een groene en idealistische boodschap consequent en aantrekkelijk op tv te brengen’. De jongerenorganisatie van de partij, Dwars, vindt dat de omroep haar doelgroep onderschat. De ’3 op reis’-presentatoren hoeven geen hippe clubs in Kroatië te bezoeken, het mag van voorzitter Jesse Klaver wel wat ’serieuzer en journalistieker’. Hij denkt aan een ’brutaal programma waarin Llink laat zien hoe er in politiek Den Haag geen zak gebeurt met de duurzame kenniseconomie waar het kabinet zo over rept’.

Kijkers schrijven op de website van Llink dat ze vinden dat sommige programma’s beter bij Veronica passen dan bij een duurzame publieke omroep.

Nico Roozen van Solidaridad, oprichter van het duurzame koffiekeurmerk Max Havelaar, onderstreept LIink’s dilemma van een ingewikkelde boodschap voor tv. „Tv is amusement en honderd procent duurzame programma’s worden geitenwollensokkengedoe zonder kleur en fleur", weet Roozen. Toch had de omroep wat Aad van den Heuvel betreft beter voorzichtig kunnen zijn met het ’leuk verpakken van de boodschap’. Van den Heuvel stond aan de wieg van omroep Llink. „Het programmabeleid is niet in staat gebleken voldoende leden aan de omroep te binden."

Llink strijdt met de laatste adem om voor 1 april 150.000 leden te halen. De teller staat nu op 139.835.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden