Omfietsen is verleden tijd voor Alphen

Brug Het wegdek van de Koningin Julianabrug in Alphen aan den Rijn ligt op z'n plaats. Vorig jaar vielen twee kranen en het brugdeel om.

Pieter van Gelder zat woensdagochtend al vroeg achter de computer. Via een livestream hield hij de kranen die het wegdek van de Koningin Julianabrug op zijn plaats hesen, scherp in de gaten. De hoogleraar safety science aan de TU Delft was ietwat nerveus. "Je kunt nog zoveel onderzoek doen, er blijft een kans dat het toch misgaat."

Met vier collega's van de TU Delft hield Van Gelder het hijsplan van aannemersbedrijf Mourik tegen het licht. Alles om te voorkomen dat eenzelfde ravage zou ontstaan als op 3 augustus 2015. Toen vielen tijdens de renovatie van de Koningin Julianabrug, in het centrum van Alphen aan den Rijn, twee bouwkranen én een brugdeel om. Wonderbaarlijk genoeg waren er geen slachtoffers. Maar van een paar omliggende gebouwen was niets over.

Het onderzoek dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) na het ongeval begon loopt nog, maar het is volgens de hoogleraar duidelijk waar het de vorige keer misging. De pontons waarop de kranen stonden, waren te wankel voor het zware hijswerk. Daarom staan de kranen nu op de kant. Ook het weer maakt dat het vandaag makkelijk gaat. Windkracht drie, zoals vandaag, levert geen problemen op. Anders zou dat zijn bij windkracht vijf: te veel risico op tollende brugdelen.

Ondanks de goede omstandigheden hielden Van Gelder en zijn collega-onderzoekers vooraf een slag om de arm: "De Nederlandse bodem is slap, kan makkelijk verzakken. Hoewel we de plek grondig hebben onderzocht, is niet precies te voorspellen wat er gebeurt als er zo'n gewicht op leunt."

Hij verwijst naar een rapport van de OVV. Daarin staat dat er de afgelopen jaren gemiddeld eens per week een kraanongeluk gebeurde. Er gaat dus regelmatig iets mis.

Rick Verhaar van aannemersbedrijf Mourik kijkt rustig toe hoe zijn collega's het wegdek inhijsen. In tegenstelling tot vorig jaar bestaat de brug uit twee delen. Vorige maand werd het contragewicht van 95 ton geplaatst, nu is het wegdek van 84 ton aan de beurt. Daarmee is de brug compleet.

Vorig jaar moesten de kranen het totale gewicht in één keer tillen. Volgens Verhaar om de kwaliteit hoog te houden: "Het liefste willen we niet lassen, daarom bestond het uit één deel. Achteraf bleek dat te zwaar." Verhaar noemt het een incident - eenmalig dankzij de genomen maatregelen.

Ook het groepje bewoners dat aan de kade staat, maakt zich niet zo druk. Hoewel hen uit voorzorg is gevraagd om niet thuis te blijven, zien de toeschouwers het niet nog eens fout gaan.

Willem Vet herinnert zich de harde knallen, maar vandaag voelt hij zich rustig: "Dat de kranen nu vaststaan op de kant, geeft me vertrouwen. Het ziet er steviger uit dan die schommelende pontons." Hij is bovenal opgelucht: "De bussen vol ramptoeristen die door de tuinen banjerden, dat was heftig. Gelukkig zijn we daar vanaf."

Wat nog blijer maakt, na maandenlang kilometers omfietsen: de belangrijkste toegang naar het centrum gaat over een paar weken weer open. De palnning is 20 juni, want er moeten nog allerlei afrondende werkzaamheden worden verricht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden